Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 29 Mars 2026 - Las Palmas

Äntligen tillbaka!

Det är då alltså dryga 53 år sedan jag var ned till Las Palmas för första gången och även om jag besökt Gran Canaria några gånger sedan dess så har jag aldrig bott i själva staden. Mycket har förändrats naturligtvis, men Las Canteras är sig likt med det skyddande revet La Barra utanför sig. Men det är naturligtvis så att bebyggelsen runt stranden har förändrats drastiskt. Ska jag vara ärlig så minns jag väl inte så mycket av själva centrumbebyggelsen, men Las Palmas är en storstad i sig och är en välordnad och modern sådan med fina gator, torg och parker. Catalinaparken där man på 70-talet satt och tog en kopp kaffe eller en pilsner på kvällen var sig inte lik sedan dess och kändes inte alls som jag kom ihåg den.

Men, vi börjar från början. Vi blev hämtade av en gemensam bekant vid tvåtiden på torsdag morgon och inskjutsade till Västerås för vidare avfärd med buss till Arlanda. Planet som tog oss ned till Gran Canaria avgick 6.45 och landade härnere vid lunchtid lokal tid. Här är man på Greenwichtid, vilket innebär en timme efter oss i Sverige. Eftersom vi har charter så letade vi på Vings representanter och fick en buss som tog oss till vårt hotell. Efter att ha installerat oss så bekantade vi oss med omgivningen och letade på ett ställe att få i oss lite krubb. På kvällen hittade vi en irländsk pub som snällt visade matchen mellan Ukraina och Sverige och det blev som alla vet en succé! Där satt vi tre gubbar och jublade i våra sverigetröjor.

Fredagen spenderade vi några timmar nere på stranden för att sakta börja bygga upp en solbränna.

Igår tog vi oss med buss ned till Playa Ingles för någon timmes avkoppling på stranden där. Framåt kvällskvisten startade sedan en stor karneval med ett stort tåg av vackra kvinnor och massvis med folk i fantastiska klädkreationer. Det tåget var dock så stort så vi inte orkade se hela utan tog oss tillbaka med buss till storstaden. Lagom när vi kom tillbaka så dog min telefon så vi fick leta oss tillbaka utan Google maps. Men, det gick det också.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Slutspurten.
14 veckor sedan
Full fart på gubbarna.
15 veckor sedan
Äntligen tillbaka!
15 veckor sedan