Stöd Ukraina

Missxs blogg

Tisdag 30 Oktober 2007

På besök i Berlin...

Så var man tillbaka från 2 kronors resan till Berlin.. (tack Ryanair).
En spännande stad helt klart, sprängfylld med historia, vackra byggnader, minnesmärken från kriget och också mycket nybyggen. T.ex shoppinggallerior som var helt i klass med USA varianten.
Jag flög till flygplatsen Schönefeld, en bit utanför Berlin. Men det gick snabbt o smidigt att ta sig in till centrum med S-bahn för bara €2,10! Som vanligt när jag reser hade jag valt ett centralt hotell, så jag bodde nära Kurfurstendamm vid Zoologischer Garten. Mycket affärer i närheten o mycket folkliv.
Hotellet ja, det kan jag varmt rekommendera, Motel One, nybyggt och mycket fräscht. Platt TV med lugnande brasa i, härlig säng, svart granit i badrummet, ja mycket gott för det låga priset av €59/natt för ett enkelrum! Om du sover lätt kan det bli jobbigt dock, för S-bahn går precis nedanför. Själv sover jag med öronproppar så märkte inget av det :)

Hela resan var full av upptäcksfärder runt de kända landmärkena, det var mycket fascinerande. Hyfsat lätt att åka runt med S och U-bahn. Även om jag hade otur, då min första dag där var S-bahn i strejk och det blev långsammare att ta sig runt. Gick vilse gjorde jag också, och det händer inte mig så ofta, men men ;)
Min favoritbyggnad blev Kaiser Wilhelm Gedächtnis Kirsche, som låg nära mitt hotell. Blev väldigt förtjust i den gamla byggnaden där toppen är bortbombad. Annexet "Puderdosan" var också härlig med det blå skenet inuti, men jag föredrog trots allt den gamla delen.

En kväll gjorde jag en sightseeingtur med en (iskall) buss. Det pågick Festival of Lights, då en ljuskonstnär (minns ej namnet) ljussatt byggnaderna. Mycket informativ tur o vackert att se!! Tyvärr är min kamera inte så bra att den klarar nattfoto speciellt bra men lite bilder har jag lagt upp här i alla fall.

Mycket i Berlin kretsar ju kring historien och det är en märklig känsla att se t.ex Muren (som var mycket lägre än jag trott) och gränsstationen Checkpoint Charlie. Och att få reda på att ca 80 % av Berlin blev förstört i andra världskriget. En del av byggnaderna jag såg skulle jag aldrig kunnat gissa att de är restaurerade och inte orginal...

Det är billigt i Tyskland :) Allt från kläder, mat till öl och elektronikvaror. Även om det förstås finns dyrare varianter på allt om man föredrar det. En märklig grej är att en flaska vatten kostar över €2 oftast! Och det går åt många halvliters flaskor vatten när jag vandrar på stan.. Billigare att köpa en öl på vissa ställen..
Tyskarna äter mycket korv....ja det kommer väl inte som någon överraskning men oj vad korvar det var överallt. En halvmeter bratwurst för €2 verkade gå hem hos de flesta och fanns överallt. Sen fanns det också märkliga saker som kaninnackar!?? i de små tältstånden för mat som finns överallt.

Jag besökte inte zoo med isbjörnen Knut, det var helt enkelt för kallt. Det var blygrå himmel och kallt och blåsigt hela vistelsen så lilla jag har åkt på en ordentlig förkylning sedan jag kom hem.. Så nästa gång jag besöker stan ska det vara på sommaren, så man får uppleva alla Biergartens också :) Nu fick det bli öl inomhus.
Värt att nämna är också underbara mega affärer som Media Markt o Saturn som låg mitt inne i stan! Många våningar sprängfyllda med billig elektronik...
Helt klart en stad jag gärna besöker igen :)

Lite tips: http://www.bvg.de (lokaltrafik med kartor etc)
http://www.motel-one.de (hotell, nice designerhotell till lågt pris) se Berlin Ku'Damm

lite om priser:
Buger King meal ca €4
Öl från €2,50 o uppåt
bröd i mataffär från €1 (massor av gott fullkornsbröd)
Vatten, dyrt runt €2 för en halvliter
Lokaltrafik €2,10 inom inre Berlin under 2 tim! (billigt)
Turistkort lokaltrafik 48 tim + rabatter på sevärdheter €16
mat på gatan, korvar etc från €1
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet