Missxs blogg

Lördag 26 Juli 2008 - Åland
Eftersom värmen här hemma är extremt jobbig för mig, så stack jag igår iväg på en dagskryssning till Åland med Silja Line. Så skönt att sitta timtals på däck och känna havsbrisen och inandas frisk, sval luft!!
Aldrig mår jag så bra som när jag ser på havet....jag behöver egentligen inte vara på det, det räcker att se det. Men att sitta såhär är underbart, bara blått stilla hav åt alla håll. Horisonten och måsarna som följer båten en bit på väg... Och jag önskar jag kunde säga stillheten, men så är det ju förstås inte på de stora båtarna. Man får hålla tillgodo med MP3 spelaren för att slippa höra andras mobilbabbel och skrän.
Silja har sedan några dagar en ny båt i trafik, Silja Galaxy som är deras nya lyxåk.
Men det verkar vara en renoverad Tallinn båt, jag föredrar nog ändå Silja Europa.
Ibland är en superkort resa det enda man har råd med, men ibland är det i alla fall precis vad man behöver :)
Lagt upp lite bilder också...
Fredag 13 Juni 2008 - Canterbury
På min senaste London resa hann jag med en sväng till katedralen i Canterbury. Jag tog tåget från Victoria Station till Faversham där min vän bor. Sedan körde vi till Canterbury som ligger bara ca en kvarts bilväg bort. Eftersom det är England så var det självklart regnigt och blåsigt denna dag, fastän det varit soligt inne i London samma morgon.
Canterbury, själva staden var pittoresk och gammaldags, men dock fylld med moderna butiker som Debenhams och Boots.
Vi hann bara med ett kort besök i katedralen men hann se det viktigaste. Mycket vackert och storslaget! Faktum är att när man kommer in i byggnaden och tittar uppåt så påminde den mig mycket om Notre Dame i Paris. Men det är ju ungefär samma tidsepok på de båda. Storslaget och man kan verkligen känna historiens vingslag!
Vi gick inte runt i trädgården denna gång (tidsbrist och det faktum att det regnade).
Väl värt ett besök om du gillar den här typen av katedraler!
kika på massor av fakta på http://www.canterbury-cathedral.org

Har lagt upp lite bilder också :)
Tisdag 27 Maj 2008 - Paris
Nu har jag varit hemma ett par veckor från min Parisresa. Längtar redan till nästa gång jag kan åka dit igen.
Blev riktigt kär i staden! Så vackert, så vackert, precis som på bild o film.
Under min korta tid hann jag ju bara se en bråkdel, men ändå tillräckligt för att bilda mig en god uppfattning. La upp lite bilder för ett tag sedan också...
Det var dock lite för varmt för mig när jag var där, visserligen vackert o soligt, men ca 30 C är ingen hit när man ska göra stadsvandring. Iaf inte för mig. Lyckades bränna axlarna o få solfrossa med illamående på köpet, så kan det gå :(
Bortsett från det var det toppen och jag tyckte det fanns ett wowögonblick bakom nästan varje hörn.
Jag bodde vid Republique, som funkade utmärkt för mig. Nära till det mesta, även massa affärer o restauranger runt hörnan o 2 metrostationer. Att resa med Ryanair till o från Beauvais var inte så farligt tyckte jag, bussen tog strax över timmen men det är ju bara att lyssna på lite musik. Själva Beauvais flygplatsen är väldigt trist dock, inte mycket ätbart o väldigt litet. Men, men..
Några intryck....

• Paris är dyrt....tyvärr, utom metron som är billig o viss mat. Hudvård, kläder, skor är för det mesta dyrt. Men jag lyckades ändå nosa upp några grymt billiga affärer där jag fyndade grymma skor :)

• Folk i Paris är INTE otrevliga. Iaf upplevde jag dem inte alls så. Bara någon enstaka på McDonald's. Annars var det mkt Bonjour Mademoiselle överallt o de på hotellet hörde sig hela tiden efter om allt var till belåtenhet (jag bodde 2 stjärnigt). De är inte värst bra på engelska, men försökte verkligen :) Själv förstår jag mer än jag kan prata själv, men det räckte med basic.

• Det är lätt att hitta....ett par snabbkollar på kartan räckte för mig. Enda stället jag gick bort mig var på Pere Lachaise kyrkogården letande efter Jim Morrisons grav (men det var jag inte ensam om).

• Enormt mycket turister, mestadels amerikaner. Som lång o blond sticker man dock ut rejält, finns helt enkelt inte mycket blonda människor.

• Jag kände mig helt trygg där, även på kvällar o nätter. Jag är visserligen van vid stora städer nattetid, men brukar oroa mig mer i t.ex London.

• Försäljarna runt Eiffeltornet o Sacre Coeur är vidrigt irriterande. Men det är bara att igorera dem så gott det går. De gör allt för att du ska känna el prova deras produkter, då måste du köpa o det blir ett jäkla liv (såg många turister som åkte dit). Titta inte, ta inte på deras grejer! Om tiggarna frågar "Do you speak english" så säg bara nej på vilket språk som helst så försvinner dem.

Kort sagt, jag blev helnöjd med min resa :) Nästa gång jag åker dit vill jag åka ut o se Versailles också, det fanns det inte tid till nu..

Härnäst blir det London igen!!
Onsdag 12 Mars 2008
Det var visst ett tag sedan jag skrev något här. Men nu är jag snart på väg igen...eller snart och snart, i början av maj åker jag till Paris för första gången. Det är ju ett tag dit, men det vet vi ju alla att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge ;)
Fick jag som jag ville skulle jag åka på kortresor hela tiden, minst en gång i månaden, men nu funkar det ju inte så, iaf inte med min plånbok. Nu har jag faktiskt hållit mig hemma ända sedan oktober då jag var i Berlin och det måste vara rekord för mig.
Det ska bli spännande att få uppleva Paris på våren och se och uppleva allt det där man läst om. Har hittat ett hotell i Le Marais som jag hoppas ska vara ok. Och sedan är det bara att hoppas på solsken :)
Har en liten lista på saker jag vill se, dock får jag skippa en del, t.ex att åka upp i Eiffeltornet, no way med min höjdskräck att jag åker upp där. Men jag tror att det är minst lika vackert från marken.
Ett besök vid Jim Morrisons grav blir det också helt klart.

Sedan, bara några veckor senare blir det London igen. Och då har jag inte varit där på ETT ÅR nästan exakt, det måste vara rekord för mig. Men London är ju så svinigt dyrt, speciellt nu då min vän har lämnat staden och jag måste bo på hotell som andra dödliga :( Det är sjukt vad lite standard man får för pengarna i London. Men London är London och kommer att alltid att finnas i mitt hjärta och jag kommer alltid att åka tillbaka när jag kan, hur dyrt det än blir.

Så nu längtar och väntar jag tills det blir dags att packa väskan :)

Om det är någon som har några tips om Paris som inte hamnade i min tråd i forumet så fire away och skriv dem här :)
Tisdag 30 Oktober 2007
Så var man tillbaka från 2 kronors resan till Berlin.. (tack Ryanair).
En spännande stad helt klart, sprängfylld med historia, vackra byggnader, minnesmärken från kriget och också mycket nybyggen. T.ex shoppinggallerior som var helt i klass med USA varianten.
Jag flög till flygplatsen Schönefeld, en bit utanför Berlin. Men det gick snabbt o smidigt att ta sig in till centrum med S-bahn för bara €2,10! Som vanligt när jag reser hade jag valt ett centralt hotell, så jag bodde nära Kurfurstendamm vid Zoologischer Garten. Mycket affärer i närheten o mycket folkliv.
Hotellet ja, det kan jag varmt rekommendera, Motel One, nybyggt och mycket fräscht. Platt TV med lugnande brasa i, härlig säng, svart granit i badrummet, ja mycket gott för det låga priset av €59/natt för ett enkelrum! Om du sover lätt kan det bli jobbigt dock, för S-bahn går precis nedanför. Själv sover jag med öronproppar så märkte inget av det :)

Hela resan var full av upptäcksfärder runt de kända landmärkena, det var mycket fascinerande. Hyfsat lätt att åka runt med S och U-bahn. Även om jag hade otur, då min första dag där var S-bahn i strejk och det blev långsammare att ta sig runt. Gick vilse gjorde jag också, och det händer inte mig så ofta, men men ;)
Min favoritbyggnad blev Kaiser Wilhelm Gedächtnis Kirsche, som låg nära mitt hotell. Blev väldigt förtjust i den gamla byggnaden där toppen är bortbombad. Annexet "Puderdosan" var också härlig med det blå skenet inuti, men jag föredrog trots allt den gamla delen.

En kväll gjorde jag en sightseeingtur med en (iskall) buss. Det pågick Festival of Lights, då en ljuskonstnär (minns ej namnet) ljussatt byggnaderna. Mycket informativ tur o vackert att se!! Tyvärr är min kamera inte så bra att den klarar nattfoto speciellt bra men lite bilder har jag lagt upp här i alla fall.

Mycket i Berlin kretsar ju kring historien och det är en märklig känsla att se t.ex Muren (som var mycket lägre än jag trott) och gränsstationen Checkpoint Charlie. Och att få reda på att ca 80 % av Berlin blev förstört i andra världskriget. En del av byggnaderna jag såg skulle jag aldrig kunnat gissa att de är restaurerade och inte orginal...

Det är billigt i Tyskland :) Allt från kläder, mat till öl och elektronikvaror. Även om det förstås finns dyrare varianter på allt om man föredrar det. En märklig grej är att en flaska vatten kostar över €2 oftast! Och det går åt många halvliters flaskor vatten när jag vandrar på stan.. Billigare att köpa en öl på vissa ställen..
Tyskarna äter mycket korv....ja det kommer väl inte som någon överraskning men oj vad korvar det var överallt. En halvmeter bratwurst för €2 verkade gå hem hos de flesta och fanns överallt. Sen fanns det också märkliga saker som kaninnackar!?? i de små tältstånden för mat som finns överallt.

Jag besökte inte zoo med isbjörnen Knut, det var helt enkelt för kallt. Det var blygrå himmel och kallt och blåsigt hela vistelsen så lilla jag har åkt på en ordentlig förkylning sedan jag kom hem.. Så nästa gång jag besöker stan ska det vara på sommaren, så man får uppleva alla Biergartens också :) Nu fick det bli öl inomhus.
Värt att nämna är också underbara mega affärer som Media Markt o Saturn som låg mitt inne i stan! Många våningar sprängfyllda med billig elektronik...
Helt klart en stad jag gärna besöker igen :)

Lite tips: http://www.bvg.de (lokaltrafik med kartor etc)
http://www.motel-one.de (hotell, nice designerhotell till lågt pris) se Berlin Ku'Damm

lite om priser:
Buger King meal ca €4
Öl från €2,50 o uppåt
bröd i mataffär från €1 (massor av gott fullkornsbröd)
Vatten, dyrt runt €2 för en halvliter
Lokaltrafik €2,10 inom inre Berlin under 2 tim! (billigt)
Turistkort lokaltrafik 48 tim + rabatter på sevärdheter €16
mat på gatan, korvar etc från €1
Lördag 11 Augusti 2007
I förra veckan kom jag iväg på en liten kryssning till Helsingfors. Båtar är ju egentligen inte min grej, eftersom jag lätt blir sjösjuk. Men denna gång hade jag lyckats pricka in toppenväder så iväg bar det. Klarblå himmel, svag vind, ja helt perfekt var det.
Festandet på båten är inte alls min grej utan båten är mer ett färdmedel. Men en o annan sväng till taxfreebutikerna blev det förstås ;) Tillbringade många timmar på däck, det är så underbart rofyllt för själen att sitta o titta på vattnet o solnedgången. Önskar bara att det var lättare att hitta en ensam vrå, för det är svårare än man kan tro, fast båten är jättestor (Silja Symphony).
Efter en natt i hytten blev det en alldeles för kort dag i Helsinki. Mötte upp med en gammal vän och gick runt en sväng o fotade lite med med min relativt nya digitalkamera. Toppenväder där också, väldigt blåsigt dock, men det känns så friskt! Och jag gillar Helsingfors, allt är nära o det känns som hemma fast ändå inte..
Tillbaka på båten blev det lite sittande på däck igen o sen stupade jag till kojs, jättetrött.

Nu sitter jag o plågas av värmen o framförallt den höga luftfuktigheten. Längtar tillbaka till de friska vindarna i Helsingfors. Det är ju inte mer än ca 24 C här men luftfuktigheten gör att det känns som mycket, mycket mer. Jag skulle aldrig klara mig i djungeln.. Tycker det är svårt att andas o sova ska vi inte tala om :( Tacka vet jag torr värme iså fall! Nu blir det en tripp till mataffärens nerkylda mejerirum :)
Onsdag 18 Juli 2007
Japp så är det.. Häromveckan var det dags igen...GRATIS biljetter, inga skatter, inga avgifter. Till vissa destinationer bara förstås men man kan ju inte få allt ;) Efter lite pusslande och rotande lyckades jag få ihop en resa till deras nya linje Berlin i oktober för 2 kr :) Sen brukar jag välja webcheckin o priorityboarding så det blev totalt 58 kr. Som hittat.
Det blir min första gång i Berlin...man har ju hört att det ska vara sevärt o dessutom en riktig rock n'rollstad. Är det någon som har några tips så kommentera gärna :)

Lite mer lovord om Ryanair... för jag vet att en del är tveksamma att resa med dem. Visst de har inte världens snyggaste inredning i planen o du får ingen gratis grogg o macka, men handen på hjärtat, gör det så mycket på en flygresa på nån timme eller två? Inte för mig iaf.. Och jag tycker ju ändå att plan är grymt obekväma, för jag har långa ben.
Bokningen är smidig, passa dig bara så att du klickar bort reseförsäkringen i övre fältet, annars följer den med på 135 kr utan att du kanske märkt det.. (de flesta har ju reseförsäkring redan + det oftast ingår på kortet du betalar med). Sen får du betala för väskor man checkar in men det brukar man ju inte behöva på en t.ex kort weekendresa. Snipp, snapp så är det klart o du printar ut din biljett. Bra att det numera finns webcheckin också så att man slipper komma så jättetidigt till flygplatsen.
Stora nackdelen är ju att flygplatserna brukar ligga rätt långt från orten...men som sagt det går ju det med.
När jag började flyga med Ryanair hade de väldigt mycket förseningar, men det har jag inte alls märkt av på senare tid. Även insidan på planen är ju numera uppfräschad.
Har heller aldrig blivit av med en väska faktiskt (peppar, peppar ta i trä)
När man skrivit in sig i deras mailinglista får man ju också info om kampanjerna en stund innan de sätter igång o kan hänga på låset så att säga ;)

Så ett utmärkt sätt att utforska Europa för billig peng är det ju helt klart (även om jag ju har en tendens att hamna på samma ställen om o om igen) Ser mycket fram emot när de börjar flyga billigt över till USA!!!

Så Berlin here I come :)
Tisdag 26 Juni 2007
Eftersom veckans ämne är Stockholm tänkte jag passa på att skriva några rader om min hemstad. Eftersom jag bott o levt här hela mitt liv så känns ju staden som väldigt liten o bekant, men jag vet ju att det finns en hel del av er som reser hit på besök o ser Stockholm helt annorlunda.
Jag vill bortse från de vanliga turistfällorna o kanske skriva lite om det "riktiga" Stockholm. För Stadshuset, museer o Drottninggatan i all ära men det finns ju mycket mer..
Utsikt kan vi börja med... en av stans vackraste utsikter är helt klart från Fjällgatan på Södermalm, på andra plats kommer nog Mosebacke för där kan man sitta o ta en öl under tiden. Och min personliga favorit Skinnarviksberget (också på Söder). Har man tur kan man få en stund helt för sig själv däruppe o det känns som att man är ett med evigheten. Har man otur är det fullt utav fulla tonåringar o hånglande kärlekspar. Nåja..
Överlag vill jag framhålla Söder som stans bästa del (ja, jag är subjektiv eftersom jag bor här haha). Det är här du hittar det "riktiga" Stockholm...Massor av småbutiker, krogar, vackra kullerstensgator uppe på Mariaberget o så förstås utsikten som vi redan nämnt. Krogklimatet är också fjärran från Stureplan, som är mycket mer trendigt o inriktat på rika människor. På Söder kan du fortfarande ta en bira på rockpub för 19 kr o titta på folklivet samtidigt..

Gamla Stan får ju inte missas såklart om man är ny i Stockholm, även om det är till stor del en fruktansvärd turistfälla. Vik åtminstone av från Västerlånggatan o gå på smågatorna för lite mer udda butiker!
Du som gillar rock o hårdrock hittar en del bra butiker i Gamla Stan, t.ex Sound Pollution där du kan hitta det mesta. Där har du även Science Fictionbokhandeln om du är inne på sånt...Och glöm inte att njuta av de vackra byggnaderna..

Kläder...tja, Drottninggatan är ju fylld av de flesta butikskedjor som finns i övriga Europa o så naturligtvis alla turistfälle-affärer där man alltid har "rea" (men det går ni väl inte på ;) Själv tycker jag att Drottninggatan är en mardröm, speciellt på sommaren. Vill du hitta lite rock n'roll o clubkläder gå ner till Gamla Brogatan, där har du Sko Uno, MUMS o C.U.M. En guldgruva om du gillar lack, päls o genomskinliga rockkläder.

Vi kanske ska ta rockklubbar när vi ändå är igång? Rocks vid Mariatorget är väl den enda hårdrocksklubben värd namnet. Pubar med rock finns dels Kellys på Folkkungagatan o Anchor på Sveavägen.

Ni som tycker Stockholm är stressigt....det är det inte. Jämför t.ex med London, där går allt i ett rasande tempo. Tänk som om ni kör bil, följ trafikrytmen o undvik rusningstid är väl mitt bästa råd ;)

Värt att nämna är väl också att vara försiktig... kolla så att bankomaterna ser ok ut, ta inte ut en tusenlapp på väg hem på fyllan osv. Och åk INTE svarttaxi. Det vimlar av dem, speciellt i krogtäta områden o de kan vara MYCKET gåpåiga i sin iver att köra just DIG. Glöm det.... vänta på en riktig eller ta nattbussen.

Det var väl allt jag kan komma på just nu...välkomna hit, enjoy the ride
o glöm inte: man står till HÖGER i rulltrappan ;) vänster sida är för spring o snabb passage.
Måndag 9 April 2007
Förra veckan kom jag iväg på en liten snabbvisit till Tyskland, närmare bestämt Hamburg.. Ett land där jag faktiskt inte varit på väldigt, väldigt länge. Mycket var sig dock likt skulle det visa sig. Som vanligt blev det flyg med Ryanair, till en liten flygplats utanför Lubeck med det exotiska namnet Blankensee. Exotiskt var det dock inte, bara litet o liknade mer en lada för boskap ;)
Det betydde iaf att jag fick åka på den underbara autobahn. Underbar för att även en åksjuk människa som jag kan färdas på den utan problem! Så slät, så mjuk, så snabb, hurra för autobahn!
Väl inne i Hamburg bodde jag iaf väldigt centralt vid Hauptbahnhof, centralt är alltid bra tycker jag, så slipper man ödsla pengar på kommunikationer. Det var också väldigt nära konsertlokalen, som var mitt ärende för denna resa..
Det första som slog mig med Hamburg var faktiskt lukten av gödsel som drog in över stan med jämna mellanrum, märkligt.. Och det andra var hur mycket folk röker...ÖVERALLT, HELA tiden. Extremt jobbigt för en rökhatare som jag..
Prisnivån är ju helt klart lägre än här hemma, speciellt på mat i affären (ja då var vi där igen, jag gillar ju utländska mataffärer). Fettnivån också en annan ;) När jag tog Dietmargarin vid frukosten o såg att det innehöll 60% fett höll jag på att sätta i halsen..
Tyvärr var det ganska kallt medan jag var där, så inte alltför mycket vandrande...Bakisnivån på mig kan också haft nåt med saken att göra ;)
För ölhävande blev det ju förstås, god öl, hyfsat billig. Reeperbahn tycker jag dock är överskattad.. Det är mer drag runt Medborgarplatsen här i Stockholm. Reeperbahn bestod mest av sexshops o en klunga (antagligen) sexhungriga turister som gick omkring.
Som väl de flesta märkt så är ju inte tyskar direkt esse på engelska, de verkar förstå mer än de pratar. Trevliga är de däremot, tyckte jag iaf. Ahhh Schweden fick man höra o stort leende :)
Som sagt en snabbvisit, kanske åker jag tillbaka en annan gång för att upptäcka lite mera.
Härnäst blir det London igen :)
Torsdag 15 Mars 2007
Ja så var man hemma igen efter ytterligare en kortvecka i London. Ett välbehövligt avbrott i tristessen och den grå sörjan som var Sverige när jag åkte.
Att komma till London är alltid som att komma till mitt andra hem, fastän jag aldrig bott där. Jag hittar dit jag ska, vet vilka klubbar/barer som gäller och hittar i "vår" gigantiska mataffär. Mataffärer ja...jag älskar att gå i mataffärer utomlands. Och kolla in allt som finns, i många fall ett gigantiskt utbud jämfört med hemma. Ta bara t.ex disken med desserter, cheesecakes och choklad kladdkakor etc..Yum... nu tål inte jag laktos så det blir mest se men inte röra, men det funkar det med ;)
Och det är så härligt att kunna köpa öl i mataffären tillsammans med chipsen. Brödet i London däremot är mestadels äckligt. Mörkare fiberrikt bröd är tyvärr ett okänt kapitel i de flesta affärer.. Också att kunna köpa huvudvärkstabletter och dyl i mataffären är ju inte helt fel, eller hur?

Annars var det som vanligt, rock n'roll och festande och en del promenerande. Åt också middag på Planet Hollywood vid Piccadilly. Jag älskar amerikansk kitsch och hamburgare så det passade perfekt. Dock rätt dyrt och inte extremt gott för det priset. Och merchandisens priser ska vi inte tala om... nåja..kul att ha varit där i alla fall :)

Längtar redan till nästa resa :)