Stöd Ukraina

Missxs blogg

Tisdag 27 Maj 2008 - Paris

Paris är magiskt..

Nu har jag varit hemma ett par veckor från min Parisresa. Längtar redan till nästa gång jag kan åka dit igen.
Blev riktigt kär i staden! Så vackert, så vackert, precis som på bild o film.
Under min korta tid hann jag ju bara se en bråkdel, men ändå tillräckligt för att bilda mig en god uppfattning. La upp lite bilder för ett tag sedan också...
Det var dock lite för varmt för mig när jag var där, visserligen vackert o soligt, men ca 30 C är ingen hit när man ska göra stadsvandring. Iaf inte för mig. Lyckades bränna axlarna o få solfrossa med illamående på köpet, så kan det gå :(
Bortsett från det var det toppen och jag tyckte det fanns ett wowögonblick bakom nästan varje hörn.
Jag bodde vid Republique, som funkade utmärkt för mig. Nära till det mesta, även massa affärer o restauranger runt hörnan o 2 metrostationer. Att resa med Ryanair till o från Beauvais var inte så farligt tyckte jag, bussen tog strax över timmen men det är ju bara att lyssna på lite musik. Själva Beauvais flygplatsen är väldigt trist dock, inte mycket ätbart o väldigt litet. Men, men..
Några intryck....

• Paris är dyrt....tyvärr, utom metron som är billig o viss mat. Hudvård, kläder, skor är för det mesta dyrt. Men jag lyckades ändå nosa upp några grymt billiga affärer där jag fyndade grymma skor :)

• Folk i Paris är INTE otrevliga. Iaf upplevde jag dem inte alls så. Bara någon enstaka på McDonald's. Annars var det mkt Bonjour Mademoiselle överallt o de på hotellet hörde sig hela tiden efter om allt var till belåtenhet (jag bodde 2 stjärnigt). De är inte värst bra på engelska, men försökte verkligen :) Själv förstår jag mer än jag kan prata själv, men det räckte med basic.

• Det är lätt att hitta....ett par snabbkollar på kartan räckte för mig. Enda stället jag gick bort mig var på Pere Lachaise kyrkogården letande efter Jim Morrisons grav (men det var jag inte ensam om).

• Enormt mycket turister, mestadels amerikaner. Som lång o blond sticker man dock ut rejält, finns helt enkelt inte mycket blonda människor.

• Jag kände mig helt trygg där, även på kvällar o nätter. Jag är visserligen van vid stora städer nattetid, men brukar oroa mig mer i t.ex London.

• Försäljarna runt Eiffeltornet o Sacre Coeur är vidrigt irriterande. Men det är bara att igorera dem så gott det går. De gör allt för att du ska känna el prova deras produkter, då måste du köpa o det blir ett jäkla liv (såg många turister som åkte dit). Titta inte, ta inte på deras grejer! Om tiggarna frågar "Do you speak english" så säg bara nej på vilket språk som helst så försvinner dem.

Kort sagt, jag blev helnöjd med min resa :) Nästa gång jag åker dit vill jag åka ut o se Versailles också, det fanns det inte tid till nu..

Härnäst blir det London igen!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet