Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Lördag 22 Augusti 2009 - Split

Open Water i Kroatien

Idag var det dags att förflytta sig till sista destinationen på resan, nämligen gamla hamnstaden Split.

Eftersom vi tänkte spendera dagen i Bol så lämnade vi kvar vårat bagage på hotellet efter att vi checkat ut.
Vi gick sedan strandpromenaden ner till båtuthyrningen där vi fick en snabbkurs i hur båtmotorn fungerade samt hur vi skulle bete oss om vi ville lägga till i någon liten vik.

Vi hade planer på att stanna till och bada lite utanför kusten i havet men jag kunde inte riktigt förstå hur man skulle kunna ta sig upp i båten efter att man var i vattnet. Våran instruktör förklarade iallafall att det var okej att lämna båten för att simma lite längre ut i havet.

Vi hoppade på båten och puttrade iväg ut vid sidan om stranden. Vi satte kurs efter en gammal militärtunnel som är byggd i en grotta lite väster om våran position i Bol. Det visade sig dock vara lite för långt bort för våran båt som inte riktigt hade den kraft att ta oss dit i tid.

Vi stannade till efter någon timma en bit utanför kusten och jag fick för mig att ta ett dopp. Efter lite funderande på hur man sedan tar sig upp i båten så orkade jag inte vänta i hettan utan kastade mig i vattnet. Efter en skön simtur i det varma saltvattnet så skulle jag sedan ta mig upp i båten. Detta var inte helt enkelt...
Efter ett flertal försök att ta sig upp på båtens olika sidor så började idéerna tvina. Jag knöt en knut i repet i fören av båten för att använda som ett trappsteg vilket visade sig vara ganska användbart.
Efter att sambon lyckades hjälpa mig upp i båten var vi på nytt iväg mot samma kurs som tidigare. Efter ytterligare någon timme så bestämde vi oss dock för att avbryta kursen då vi hade lite begränsat med tid för våran utflykt.

En stund senare så skulle min sambo testa att bada lite i det djupare vattnet. Tyvärr så hade hon samma bekymmer som mig att ta sig upp i båten men det gick med lite samarbete.

Vi ankrade i en liten vik där en nudistfamilj hade gjort sin reträtt för dagen. Vi stannade dock bara i en kvart för lite bad innan vi returnerade båten till båtuthyraren.
Sedan var det bara att hämta väskorna vid hotellet, släpa ner dem till busstationen och ta den 60 minuter långa bussresan till staden Supetar. När vi kom fram till Supetar var bussen försenad och vi stressade lite för att få tag i biljetter. Det gick dock utan problem med gott om tid och efter ytterligare 1 timmes färjeresa var vi i staden Split.

Det tog ca en kvart att hitta till lägenheten där ägaren mötte upp oss utanför. Lägenheten är en liten 1:a som ligger väldigt centralt.
Vi tog en kort promenad till en välkänd pizzeria här i staden och sedan blev det välförtjänt sömn i ett svalt sovrum.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet