Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 15 Februari 2024 - Montevideo

Mysig stad.

Hade lite brasilianska kulor kvar så jag kostade på mig en taxi de dryga två milen bort till flygplatsen. Det är billigt här och kostade kring tvåhundra svenska. Planet ned till Montevideo avgick strax efter tre på eftermiddagen och den färden tog inte mer än tre timmar.

Försökte plocka ut lite pengar ur en automat på flygplatsen där men det lyckades inget vidare. I kön till automaten så träffade jag på en tyska som också skulle ned till centrum av staden så vi bestämde oss för att ta bussen. Hon hade växlat till sig lite pengar så hon fick stå för biljetterna.

Bussen stannade precis utanför mitt hotell och hon skulle inte heller långt bort, så vi klev av samtidigt.Hotellet jag bokat är av den äldre modellen med högt i tak och gemytliga rum. Gott om plats att sitta och skriva och t.o.m. utrustat med ett par glas om man vill inmundiga någon dryck. Montevideo är förhållandevis dyrt för att vara Sydamerika och priserna är nästan jämförbara med de svenska.

Sabrina, som tyskan heter och jag träffades morgonen därpå och intog en frukost vid ett café i närheten av hennes hotell. Ingen direkt jättehit med bara en kopp kaffe och ett par stenhårda rostade brödbitar.

Ramlade ut på stan sedan och kollade in den lite. Den är gemytlig och riktigt trivsam. Här bor cirka 1,7 miljoner, vilket är en tredjedel av befolkningen i Uruguay, så den är inte jättestor. De centrala delarna tar man sig lätt runt gåendes. Hamnade nedåt hamnen och passade på att boka biljett med färjan till Buenos Aires på söndag. Avgång klockan 11 vilket passar alldeles utmärkt. Lite dyrt kanske, dryga tusenlappen, men det är ju en internationell färjetrafik.

På kvällskvisten så träffade jag Sabrina igen för några pilsner på en liten lokal krog.

Idag hade jag tänkt mig att gå och bada, men det är mulet så det får vara. Skrivit och skickat iväg ett par vykort och ska väl ut och se lite mer av byn.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan