Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Måndag 12 Februari 2024 - Rio de Janeiro

Livet går vidare.

Nja, någon karneval i benämningen parader med sambadansande kvinnor i häftig utstyrsel var det heller inte borta i Ipanema. Men däremot en sjudundrande folkfest med 10000-tals människor tätt ihoptryckta över ett par kvarter runt ett centralt torg. Jag trodde ett tag att det kanske var någon hbtq-fest jag hamnat på då det var lika många män som kvinnor som kom klädda i dessa korta tyllkjolar och bar glittrig överkropp, men inser idag att det är så brassar klär sig under karnevalstider. För jag ser fenomenet överallt i hela staden.

Hur som helst, trevligt var det då det fanns lite musik i form av ett band som stod på ett lastbilsflak och spelade.

Jag stannade kvar i någon timme och betraktade folkfesten innan jag drog mig undan från trängseln och traskade hemåt.

Hade fått tag i en bunt vykort vid torget i Ipanema, så de passade jag på att skriva i morse efter frukost. Eftersom det är måndag så tog jag för givet att postkontoret, som ligger i samma byggnad där jag bor, var öppet. Men icke......det är stängt över karnevalen. Nåja, den här kvinnan som försökte hjälpa mig med biljetterna häromdagen, ställer upp och ska se till att de kommer iväg. 20 real tyckte hon skulle räcka för 4 vykort. Vi får se om de kommer fram?

Idag är min sista heldag här I Rio, så jag tänkte avsluta vistelsen här med en tur upp på sockertoppen. Dit är det inte särskilt långt, men jag valde att ta bussen bort till Praca General Tiburcio-Urca som är där linbanan upp till toppen startar. Den första etappen på linbanan tar en upp till Morro de Urca och redan där har man en härlig utsikt över Rio och de olika stadsdelarna.

Nästa del av linbanan sträcker sig vidare upp till själva sockertoppen och därifrån har man självklart en ännu bättre vy över hela härligheten. Copacabana och Ipanema är de två beacher som är mest kända, men enligt siten beachsearcher så finns här 375 stränder. Det du Sanda!

När jag sett mig mätt på ljuvligheterna så valde jag att ta en promenad hem till Copacabana. Stannade vid ett litet gatukök och fick mig en lätt lunch med en tallrik småkorvar inbakade i bröd och två pilsner. Man måste tänka på vätskenivån!

Långt in på eftermiddagen har tiden blivit och jag ska lite senare avrunda det hela med att gå ned på en strandbar för att avsmaka en eller ett par capirinha även här i Rio.

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan