Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Söndag 11 Februari 2024 - Rio de Janeiro

Besvikelsens dag.

Gav mig ut efter biljetter till en fotbollsmatch på Maracanastadion som skulle gå i helgen, samt biljett till karnevalen. Tog hjälp av en kvinna som bor i huset och som pratar portugisiska. Vi for runt till en del olika växlingskontor som säljer biljetter till evenemang, men enligt dessa så spelas inga matcher under karnevalen. Konstigt sade jag då jag googlat fram att det skulle vara match. Men vi fick ge oss, då de borde veta bäst. Dessutom var priset för att komma in på karnevalen dryga 3000 svenska kronor vilket är för högt för min smak. Försöker hitta någon gratiskarneval som ordnas på en del gator och torg istället.

Efter de tråkiga beskeden bestämde jag mig för att hoppa på en buss bort till Corcovado som är det ställe där spårvagnarna upp till kristusstatyn utgår ifrån. Tog ett tag med bussen då det är ganska häftig trafik i byn. Men fram kom jag och fick ställa mig i kö för att köpa en ganska så dyr biljett för transporten upp till statyn. Från hållplatsen är det trappor upp förutom de allra sista metrarna då man också har möjligheten att ta sig upp via ett par rulltrappor. Väl uppe har man en alldeles spektakulär utsikt över storstaden Rio åt alla håll. Men det är trångt däruppe. Massvis med folk som hade samma tanke som jag hur man skulle spendera eftermiddagen.

När jag sett mig mätt så tog jag buss hem igen. Fick byta buss vid ett tillfälle, men google är duktiga på att vägleda en för att allting ska gå smidigt.

När eftermiddagen började övergå i kväll så knallade jag ned till en av strandbarerna och beställde in en hink bira. Det var ju ändå fredag.🤠 Jag tänkte att det är förmodligen bara 330ml-storleken på flarrorna, men det visade sig att jag fick ordentliga 600-flaskor. Så jag blev sittande ett par timmar på fredagskvällen.

Lördagen blev lugn. Ett tidigt morgondopp följdes av av lite trav via ATG.se innan jag gick iväg för en lättare matbit. När jag kom tillbaka till mitt lägenhetshotell så såg jag på tv:n att det pågick en fotbollsmatch. Fick av receptionen veta att det var Palmeira som spelade hemma på Maracana!! Så var det med den informationen från biljettförsäljarna. De hade helt enkelt ingen aning! Så det var med en viss besvikelse man gjorde kväll.

Nu är det söndag och jag är hemma efter ett par timmar på beachen. Ska snart ta mig bort till Ipanema, där det enligt samma biljettförsäljare ska vara en gratisvariant av karnevalen om ett par timmar. Får se om de har rätt denna gång?

/Conny
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan