Stöd Ukraina

Gubbar_pa_drifts blogg

Torsdag 8 Februari 2024 - Rio de Janeiro

Strul, strul, strul.

Hade inget särskilt inplanerat under tisdagen som var min sista heldag i storstaden. Tog och flanerade iväg helt planlöst på gator som jag ej beträtt tidigare och gick där för att upptäcka staden, när helt plötsligt en polisbil tvärbromsade på gatan utanför mig. Chauffören och två andra viftade med sina skjutvapen och jag tänkte, vad vill de mig. Men sedan såg jag att de ville att jag skulle flytta på mig och när jag tittade till vänster om mig så stod där en ung kille och sträckte välvilligt upp sina labbar. Så jag kunde lugnt knalla vidare och jag brydde mig inte om att stanna för att se hur det gick för killen.

Bara några hundra meter längre bort på gatan så hamnade jag helt plötsligt och mycket oväntat på järnvägsstationen i Sau Paulo som heter Luz.. Inte mycket att se för att vara ärlig. Visst en ståtlig byggnad en gång i tiden, men här är inte mycket till trafik och jag tror t.o.m. att tågen till och från Västerås går betydligt tätare än här. Men jag såg faktiskt ett tågset komma in.

På andra sidan stationen ligger det en park med samma namn. Inte heller den var så värst mycket att hänga i granen, så jag avvek ganska snart och började ge mig av hemåt. Brasilien har många hemlösa och de samlas alltsomoftast i storstäderna. De stör inte särskilt mycket mer än när de går och tigger pengar, men inte ens då är de särskilt påträngande.

Igår så var det då dags att förflytta sig vidare till nästa storstad och som jag har längtat att äntligen få komma hit. 1989 så var det väl egentligen tänkt att jag från USA skulle ta mig nedåt till Sydamerika och upptäcka den kontinenten också, men av olika anledningar så blev det så att jag åkte hem istället. Men nu så!

Hade dock inte bråttom då min buss inte avgick förrän kl. 11 på förmiddagen så jag hade gott om tid för frukost och övriga bestyr. Var ändå i mycket god tid till stationen efter att ha tagit tunnelbanan dit.

Bussresan var heller inte mycket att orda om fram till tio mil före Rio. Färden gick genom ett landskap som mest bestod av gräsbevuxna kullar som då och då blev till mindre berg. I fjärran så skymtade en bergskedja på vår norra sida. Men plötsligt tio mil före Rio så slog det stopp i trafiken. Ibland var det totalt tvärstopp lång stund för att då och då lossna till gångfart. Sådär höll det på under flera timmar och i några mil. De flesta av oss trodde nog att det var en olycka, men det visade sig senare att det förmodligen var ett vägarbete. Hur som helst, kom fram strax före 10 på kvällen istället för vid sextiden.

Att få tag i en taxi var smidigt. Det finns ett speciellt bås vid stationen där du bokar en bulle och får ett fast pris med en gång. Mycket bra.

Hur som haver, på språng ut sedan och få sig lite i magen. Blev bara lite lätt, men ändå dyrare än i Sao Paulo. Men det är klart, det här är Rio i karnevalstider.

Upp tidigt för att handla lite matvaror då jag har tillgång till kök. Då strulade det med betalningen och jag fick använda mina sista brassepengar. När jag senare gick till bankomaten för att ta ut nytt kapital så gick inte det heller. Nåja gick och badade och tar hand om detta senare tänkte jag. Tänkte inte låta det efterlängtade doppet stå tillbaka för lite pengaproblem. Var i ett par gånger och lögade mig i de salta härliga vågorna. De blir stundtals lika höga som de indiska Stefan och jag varit med om. När jag badat färdigt så tog jag som vanligt mig en promenad för att badbrallorna skulle torka. När jag kom tillbaka så hade det fyllts på med folk så jag hittade helt enkelt inte mina kläder. Var tvungen att gå tillbaka till hotellet nästan för att därifrån hitta tillbaka till var jag hade legat. Allt kvar dock.

Väl hemma så kollade jag mitt bankkonto och såg att där var tomt och t.o.m. minus. Någon har medan jag var i Sao Paulo kommit åt mitt konto och tömt det. Till saken hör att det här hotellet jag använde mig av inte har något säkert WIFI, så jag har inte använt banktjänsterna alls medan jag bodde där. Det står att uttagen har gått via google och jag anar att det hela utmynnar från ett biljardspel jag provat. Har dock varit noga med att inte godkänna några utgifter, men är det någon som hackade spelet så kanske det går att komma åt pengar bakvägen. Ska väl slänga in en polisanmälan, men det kommer inte att hjälpa. Kontaktade banken för att be dem stoppa allt som går till Google, men fick bara till svar att det går inte. Vadå, lever vi inte i dataåldern?? Ska nog byta bank snart. Problemet är att de är lika dåliga alla.

Nåväl, i morgon är en ny dag och nya doppet i havet /Conny
Dela med andra:    

Kommentarer
Gubbar_pa_drift säger till Marywood:
Nja, det fladdrade iväg några tusenlappar. Men inget mer har försvunnit efter det och jag plockade bort det här spelet.
Postat 2024-02-17 12:12  Anmäl
Marywood säger:
Åh nej! Vad jobbigt!! Bestulen på reskassan 😬🥺😖
Postat 2024-02-17 10:12  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemma.
3 veckor sedan
Två etapper klara två kvar.
4 veckor sedan
Sista rycket!
4 veckor sedan
Dagarna flyger iväg.
5 veckor sedan
Stillheten.
6 veckor sedan