Stöd Ukraina

Vacaciones blogg

Fredag 9 November 2018 - Katmandu

Mount Everest och Katmandu

Andra dagen börjar tidigt, före fem ringer klockan. Idag ska jag flyga runt Mount Everest. Vi är ca. 20 pers som ska med. Så här tidigt på morgonen är det faktiskt lite trafik ute så det går fort att komma till flygplatsen. Vi flyger ett jetplan så lite av charmen och känslan försvinner lite, hade förväntat mig ett litet propellerplan. Men när vi väl kommer upp över disen som ligger över staden så kommer den härliga känslan tillbaka, de vyer vi får över Himalayas toppar är fantastisk. Flygningen är på 45 min. och alla får 5-6 sekunder var i cock-pit för att se och fota berget. Det är häftigt att se världens högsta punkt, det måste jag säga. Naturligtvis ser man bergen under hela flygningen så det blir många bilder. Efter hemkomst hoppar vi direkt på en rundtur med buss i Katmandu med en rolig och intressant guide. Vi besöker flera tempel och åker även till delar av staden som skadades svårt i jordbävningen 2015. I vissa delar är det inte återuppbyggt mycket alls. I ett tempel har vi turen att det just då är besökt av en levande gudinna. En liten flicka som välsignar dem som vill, och alla våra gamla synder är förlåtna. Det kostar 100 rps och jag får en röd prick i pannan. En innehållsrik dag med otroligt mycket intryck avslutas inte när bussen kommer till hotellet. Vi ska istället ha välkomstmiddag med Rosa bussarna och det är alltid trevligt. Så återigen, ganska mör, lägger jag mig nöjd efter en häftig RB dag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemresa
11 veckor sedan
Safari i tre dagar
11 veckor sedan
Millenium Camp till Mweka Gate till Arusha
16 veckor sedan
Topptur - Uhuru Peak
16 veckor sedan
Third Cave Campsite till School Hut
17 veckor sedan