Stöd Ukraina

Magicas blogg

Torsdag 28 Maj 2009 - Höga Kusten

Lugnet på Höga Kusten

Kristihimmelfärdshelgen på Höga Kusten har pga bröllop (inte mitt) bestått av mycket bilkörning i trakten i ärenden hit och dit men fördelen är att jag fått se mycket av dessa underbara omgivningar. Vädret har varit väldigt blandat och på bara en timma har vädret hunnit med sol, blåst, moln, regn, åska och hagel. Vädret hade mycket svårt för att bestämma sig men har endå varit mest soligt och när väl solen lyste var det varmt och skönt. Men jag gillar alla väder och när jag låg på en brygga så var det helt underbart med det fina regnet som landar med ett svagt väsande i vattnet och som får fiskarna att börja hoppa så att det ploppar i vattnet. Vi bodde några dagar i en liten stuga vid vattnet i Lövviks båthamn för 150 kr per natt för ett trebäddsrum. 150 kr för hela rummet alltså, inte per person. Litet som satan men mysigt. Två små trepersoners-rum ryms i stugan och det lilla köket i anslutning till rummen delar man med de som eventuellt ligger med båt vid bryggan. I huset men på utsidan finns också dusch, bastu, tvättmaskin och toa. Betalar gör man genom att lägga ett kuvert med pengarna och sitt namn på kuvertet i en brevlåda i köket. Kommer man dit och rummen inte är bokade så är det bara att kliva in, bo och betala i brevlådan för sig innan man sticker. Härlig tillit till folk och jag tror det fungerar. Skulle inte tro att det är många nätter nån bor där utan att betala. Vid stugan är otroligt vackert och i den lilla viken ett spännande djurliv. Intill låg ett häckande svanpar, kanadagäss, vi såg svanslagsmål, bäver men vi hörde bara talas om säl. Här skulle hjärnan hinna varva ner ordentligt och det skulle ta lång tid innan jag blev uttråkad här. Inget att se och endå så mycket att se. Stugan hade en liten altan man skulle kunnat sitta på hur länge som helst och bara se på denna underbar vik som förändras med tid på dygnet och väder. Sen kan man sitta en stund på bryggan och doppa tårna i vattnet. Därefter kan man vända sig om och se vyn åt andra hållet. Efter det kan man gå en promenad. Hit ska jag åka igen och bara vara.
Dela med andra:    

Kommentarer
Gullsing säger:
Det här var en trevlig blogg med fina bilder.

Gilla
Postat 2009-05-29 13:19  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet

Senaste bildkommentarerna

Moose
Moose säger om Magicas bild "Årets första tådopp":
Kul bild!
12 september 2009 12:12
Anderslindb
Anderslindb säger om Magicas bild "Nattlig spaning från bryggan":
Häftig nattstämning.
29 maj 2009 07:18
Mpc
Mpc säger om Magicas bild "Lövvik Gästhamn":
tro först det var sjöpost *S* men nu ser jag att det var en jäst hamn
28 maj 2009 21:22