Stöd Ukraina

Magicas blogg

Onsdag 27 Maj 2009 - Sverige

Bollstabruk ToR

Då var man ute på en tågresa igen. Nattåg norrut. Så mysigt. Har jag sagt att jag älskar att åka tåg? =D Jag blev lite förvånad när jag kom med min stora ryggsäck till Göteborgs Central och upptäckte att jag bokat liggvagn och inte sovvagn. Det var ju en tid sen jag bokade och har inte funderat över den sen dess. Drabbades jag vid bokningen av tillfällig snålhet? Var det fullbokat? Eller var det så att jag tyckte att jag inte skulle få ligga så länge i alla fall och därför tog liggvagn. Avstigning i Långsele 0333 så så lång tid i bingen skulle det ju inte bli.

Jag hade med mig en hemgjord sallad och var ensam i kupén första biten så jag åt min middag och drack en medhavd 3,5:a i lugn och ro och såg genom fönstret mitt älskade Göteborg försvinna bakom tåget. Jag vet inte vad det är som gör att jag tycker det är så mysigt. Sa jag att jag älskar att åka tåg? =) Vägen tåget tar ut genom Göteborg och genom Jonsered ut i landet är så vacker. Över lag har man i landet en gång i tiden lagt räls väldigt vackert. Efter ett tag fick jag sällskap i kupén och det är alltid spännande att se vad det kan vara för folk. För det mesta väldigt trevligt och det var dessa också, men denna gång orkade jag inte säga till när fötter med skor på åkte upp på sätet mitt emot där folk sen ska sitta. Jag säger i vanliga fall till, jag är den där gnälliga kärringen :). Men jag tänkte inte heller sitta och irritera mig så jag släppte det och gick till restaurantvagnen. Där köpte jag en öl och hamnade vid ett bord med två mycket trevliga män. Vi pratade till vi blev utslängda från restaurantvagnen då den stängde. Då var det dags att krypa ner i sin binge och försöka sova dom där ynka timmarna till jag skulle av. De hade inte somnat i min kupé när jag kom, så jag kunde utan att störa göra i ordning för att komma i säng. Sen vaggades jag resterande sträcka till Långsele. Men det var hemskt vad liggbädden var hård jämfört med sovvagn. Nästa nattåg blir det om möjligt sovvagn oavsett längd på sträcka.

I Långsele blev jag hämtad av två goda vänner som tog mig vidare med bil till Bollstabruk. Det var skillnad det mot för när jag anlände Långsele ungefär samma tid på dygnet i vintras och fick försöka sova bort två timmar på en träbänk inne i den nedklottrade och saboterade vänthallen i väntan på anslutande buss. Men man ska vara glad att jag fick vara inne, det var ju då -15° sådär. Väl hemma hos vännen stod denna gång en färdigbäddad bäddsoffa redo för mig att bara hoppa ner i och somna om. Det tog bara några minuter så zzzzzznarkade jag vidare.

Hemresan från Bollstabruk började med buss och sen tåg från Sundsvall – Stockholm – Göteborg med X2000. Åt lunch i bistron, jag tycker dom har helt ok mat numer på tågen, men det var något som var fel, man kunde inte få nåt kaffe. Och jag som hade fått med mig dom godaste hembakta kakorna av min vän och hade sett fram emot kaffe till dom. Det fick istället avhjälpas på Stockholms Central med en stor latte när jag hade lagoma 40 min mellan tågen där. Åter igen mycket trevligt sällskap på tåget.

Känslan när jag stiger av tåget i Göteborg igen är lika skön som när jag åker. Det känns nytt varje gång och jag känner nästan att Göteborg känns lite lagom spännande och främmande efter en helg borta. Jag älskar att kliva ner på perrongen i folkvimlet, folk som kramas, vinkar, ses igen. Det luktar speciellt och Göteborg välkomnar mig alltid lika glatt. Det är en positiv stämning i luften, folk som är glada att komma hem, glada att se vänner, är det början på en längre resa eller så är Göteborg semestermålet. Den där känslan hänger kvar i mig ett bra tag och jag ser Göteborg med förstagångs-ögon igen.

Sa jag att jag älskar att åka tåg? ;)
Dela med andra:    

Kommentarer
Femtioplus säger:
Trevligt läsa om din Resa:)
javisst är det nåt speciellt med att åka tåg. Blir dock inte så ofta, tyvärr!
Men det kan bli olika spännande upplevelser på tåg.
För att inte tala om hur trevligt det är att se ut genom fönstret - och se vad som finns därutanför:)
Och så alla människor, att titta på eller prata med.) Vi ses kanske:)
Postat 2010-05-02 11:46  Anmäl
Jankai säger:
Kul att läsa om din trevliga tågresa.
Här har du en annan "tågälskare".
http://www.arskortguldsj.se
Ha det så bra . . .
Postat 2010-03-07 06:08  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet