Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 11 April 2004 - Townsville

Livet pa landet..

Yihaa allihop! Sitter just nu mitt ute i ingenstans pa den Queenslandska landsbygden. (konstigt nog fanns har internet..dock inte dar Spray funkade sa nagra mail blir det inte..). Kikade lite pa nar Thanes kusin och hans kompis meckade med en gocart-bil men har nu dragit mig inomhus. Solen skiner, klarbla himmel, rod torr sand, en massa gras och nagra spridda trad.. Och nu fick jag en kall Cola ocksa.. :-) En trevlig prick, Thanes kusin.. Kul att hora om livet som femtonaring har ute i bushen.

Efter en tidig frukost (for mig.. klockan 8.. Thane och hans pappa hade varit uppe i tva timmar..) bestaende av grot (tips! Mixa groten med fruktmusli! Inte dumt alls!) lanade jag lite for stora klader av Thane (han ar 1.89 lang..) och en cowboy-hatt.. sa nu ar det jackaroo-school - the real thing.. Vantar bara pa att Thane, hans pappa och farbror ska komma tillbaks fran ridturen att fosa ihop kalvar. De ska visst markas.. Ar ju expert pa det nu efter 5 dagars jackaroo-school.. Not.

Efter att Thane hamtat mig pa busstationen i Toowomba igar morse klockan 5, fragade han mig som tur var om jag ville duscha och kaka frukost innan vi korde mot Surat och hans foraldrars farm.. Det tackar man ju inte nej till efter att ha lamnat jackaroo-kursen och en hel dags ridning utan duschning och sedan hela natten pa en buss.. Jag lamnade av halva packningen i hans lagenhet och vi korde inat landet mot Roma. Plockade 'prickly pears' utmed vagen.. dvs frukt fran en kaktusliknande planta.. Sag en 'Easter on the country'-parade pa huvudgatan.. Bilar, hastar, gatulopp och ett goatrace.. dock inte sarskilt likt det i Pamplona.. utan mer barn i sulky efter getter.. Men vart ett foto var det ju.. Kul att se smastadsliv a la Australien. Verkligen langt bort fran turisterna. Efter att ha atit lunch i skuggan under ett trad akte vi runt lite i Roma. Gick in pa 'The big rig' - ett museum om oljeriggar som visst ar valdigt vanligt har..

Korde sedan vidare, nu pa roddammig grusvag.. in pa en annu mindre vag och sedan var vi framme vid Thanes foraldrars farm. Annu langre bort fran turisterna.. Kande mig ganska sa malplacerad... Halsade pa hans pappa, ikladd rutig skjorta och cowboy-hatt.. Han verkar trevlig. Gjorde inte sa mkt under eftermiddagen, stod mest och hangde.. sedan at vi middag.. en aning provisoriskt.. kokt agg, rodbetor pa burk och vita bonor.. Stekt korv for Thane och hans far.. Mamman jobbar visst hela pasken. Efter att ha utfordrat guinea fowls (?, nagon som vet vad det ar? Ser ut som gass..), honor, hundar och mjolkat getterna.. korde vi ut en svang pa angarna i en land rover for att leta efter kangurur. Det var kolsvart ute sa jattestralkastaren pa taket var bra att ha. Sag ett par stycken som skuttade ivag. Haftigt! Nu kan jag stryka det fran listan.. ;-) De blev dock bara prickar pa fotot.. Kanns som att detta verkligen ar Australien pa riktigt! Guldkusten - slang dig i vaggen! :-)

Glad Pask forresten!

Jackaroo-kursen skulle jag ju beratta om ocksa.. far bli pa nasta inlagg..

Tomas: Tackar for inlaggen! Mellan raderna.. hrm.. tror inte jag lagt in nagot dar..
Jenny: Sa dar var du! Blev lite orolig nar jag inte hort fran dig pa ett tag.. :-) Njuta av ett riktigt hus.. jo.. atminstone ett hus pa landet.. Fast jag ska inte klaga. Finns ju bada elektricitet och rinnande vatten. Regnvatten, sa man far inte slosa.. Av nagon anledning tyckte de att det var en bra ide att ha dorren oppen hela natten.. sa en mangd myggor och andra flygfan surrade runt mig hela natten.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet