Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Tisdag 13 April 2004 - Gold Coast

Det sitter en flicka pa manen... och mera liv pa l

Har nu atervant till civilisationen och sitter pa ett internetcafe i Toowomba.. En mysig stad med ca 100.000 invanare och laga hus. Thane jobbar fran 6 pa morgonen sa jag har haft sovmorgon och passat pa att tvatta. Riktigt skont att vara i en 'vanlig' lagenhet och bara slappa. Vet dock inte riktigt hur lange jag ska stanna i hans lilla lagenhet.. Sover pa en liten tvasitssoffa.. tur att man ar bojbar.. sen har han bara en tallrik, ett set bestick osv sa det ar ju tur att vi inte ska ata samtidigt. Tanken var att han skulle kora mig till Melbourne men jag vet inte riktigt nar.

Efter kalvmarkningen pa sondagen hade Thanes mamma kommit hem fran jobbet sa jag fick traffa henne ocksa. Verkade rar och riktigt rolig! Hade fyllt huset med kloka ord sasom: "om det du gor inte fungerar - gor som din fru sa till dig att gora fran borjan".. Hon var ocksa snall och hjalpte mig jaga den ljusgrona grodan, som bor i deras handfat, runtom i huset sa att jag skulle kunna fota den.. :-)

Efter att ha atit lunch i form av mackor tog vi en liten biltur till Roma (dvs over en timmes bilfard pa grusvag..) for att ga pa en rodeo. En helt klart annorlunda upplevelse! Folk som red pa bakatsparkande tjurar och hastar, kastade lasso efter kalvar etc. For att inte tala om publiken ikladd boots och cowboy-hattar...

Sondagen var ratt lugn.. Jag hjalpte Thanes mamma lite med tvatten, vandrade runt gardsplan och kollade pa djuren, forsokte fota de sma finkarna och farggranna papegojorna i tradgarden (vilda! helt otroligt..) och satte mig sedan i skuggan under ett trad tillsammans med Bernie - farmens enda far.

Igar efter lunch vinkade jag och Thane adjo till Dawn & Errol - hans foraldrar, och korde ivag. Stannade i en liten hala vid namn Tara och kopte dricka fran ett litet cafe och at mackorna som hans mamma gjort i ordning for resan. Dar hade nog inte sa manga turister dykt upp tidigare.. Pa vagen sag vi massa kangurur (bada levande och doda..), en vild gris och en stor odla..

Jackaroo-kursen var det.. dvs mandag till fredag forra veckan.. Efter 8 timmars bussfard fran Sydney (harligt att vara 'on the road' fast kanslan forsamrades nagot av att de spelade samma radiokanal som pa data entry jobbet delar av resan..) kom jag fram till Tamworth. Enligt min vandrarhemsvoucher skulle det ligga pa andra sidan vagen fran bussstationen men dar fanns bara en stangd restaurang.. Fragade busschafforen men han kande inte till stallet.. Som tur var stod en tant med tva tonaringar och vinkade av nagon sa jag fragade henne om vagen. Visade sig att vandrarhemmet lag pa andra sidan stan.. men hon kunde kora mig. Efter att snabbt ha konstaterat att hon inte tillhorde kategorin 'fula farliga gubbar man inte bor aka med' ;-) hoppade jag in i bilen.

Kvallen pa vandrarhemmet bestod av att ga igenom den hog av second hand klader som andra jackaroo-kursare lamnat efter sig.. och man nu kunde kopa for nagra dollar. Hittade ett par jeans, en stickad ful troja och tva topar som inte sag alltfor pjakiga ut. Delade rum med nagra av mina blivande kurskamrater och som tur var hade de inte heller nagon tidigare ridvana.

Klockan 9 nasta dag hamtade Tim Skerrit - mannen som hade jackaroo-kursen, upp oss med buss och vi akte till fralsningsarmens secondhand shop samt en bottleshop for att inhandla veckans behov av alkohol. Blev ytterligare ett par byxor (som konstigt nog bade var svala, satt bra och nagorlunda snygg.. vilket fynd for 5 dollar!), en rutig skjorta och fyra bourbon&coke. Korde ivag mot Leconfield farmen som lag lite mer an en timma bort bland grona kullar. Vi bar in vara vaskor i skjulet dar vi skulle bo..

Steve, en av de som jobbade pa kursen, visade hur man sadlade, trensade och ryktade.. och sedan fick vi vara hastar. En hast hade varit lite kinkig vid visningen av sadlingen.. holl pa att bita demonstrationshasten och Steve.. och givetvis fick jag den.. Moon.. men hon visade sig vara en parla! Mina armar e fortfarande i helt skick.. Sedan foljde fyra dagar av allt mojligt! Startade tidigt vid 6.30 da vi vacktes av country-musik.. Himla passande! Frukost i form av toast eller grot med rasocker..Gott!

Ganska mycket ridning (vilket inte minst mina ovana ben kande av..), vallning av kor och far, klippning av far, kastrering av lamm (i form av att bita av testiklarna.. tydligen en machogrej.. som en i var grupp provade..), slakt av far (vilket jag inte tankt narvara vid men eftersom Anders, en dansk kille som jobbade pa garden och den som skulle utfora dodandet.., hade likadan kamera som mig och ingen annan visste hur den skulle anvandas, fick jag narvara som kameraman.. usch. Men nu ar jag annu mer saker pa att vegetarianism ar ett bra beslut..!), ograsrensning, staketbygge, lassokastning.. och darimellan lunch i form av brod med gronsaker och dressing och middag i form av allahanda som kan lagas over oppen eld. Slapp som tur var kottgrytorna och at istallet vegetariska hamburgare och kokta gronsaker med ostsas. Helt ok mat! Fast sa var ju de tre tjejerna som hjalpte till ratt duktiga kockar.. (Malin> du maste haft nagra andra som jobbade nar du var dar..fast det ar klart.. ar nog ratt ordentligt rotation pa folk eftersom de bara far 50 dollar i veckan..) Hygienen i koket var dock inte den basta.. alla diskade sina plat- och plasttallrikar i halvskitit diskvatten.. Tur att magen inte kom direkt hemifran utan var van vid vandrarhemshygien.. At gjorde vi ute runt lagerelden.

Sista natten passade jag pa att ta chansen att sova utomhus under stjarnorna i en 'swag'.. dvs en sovsackliknande sak med skumgummimadrass.. Blev som tur var inte pahalsad av vare sig hasten som vandrade runt gardsplan eller den vilda grisen som sprang omkring, under natten.. istallet krop gardskatten in i min swag.. Det hojde ju varmen lite for det var svinkallt pa natten!

Veckans hojdpunkt var nog sista dagen da vi fick bada med hastarna.. Tog av sadlarna sa da fick man prova pa att rida barbacka ocksa.. och sedan trava och galoppera utmed vagen.. Yihaa vad det gar!! Sedan hade vi lite tavlingar da man skulle rida runt pelare och sedan var det dags att ta farval av Moon. Lite ledsamt.

Yihaa! Tror jag ska kopa mig en cowboy-hatt och hanga pa vaggen hemma..

Malin: Din kara Buster har tyvarr akt till hasthimlen.. Han blev sparkad och blev halt.. Steve kom ihag dig och halsar forresten!
Jenny: Aha.. parlhons.. tackar! :-) Jo, jag fick ditt mail for nagra veckor sedan.. Svarade ett par ggr till jobbadressen. Kanske inte kommit fram? Vad harligt det later med sol i Goteborg. Har ar visserligen ocksa sol.. inte sett ett endaste moln pa en vecka nu. Borjar bli bortskamd..
Karin: Grattis pa fodelsedagen! Ska ga in och lasa din resdagbok nu efter detta! Spannande!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet