Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 16 April 2004 - Gold Coast

Restankar i Toowoomba..

Hej igen!

Sitter fortfarande i Toowoomba.. Hon pa internet-kafeet har borjar kanna igen mig.. Det ar val sa man borjar kanna sig hemma i en stad.. borjar fa referenspunkter.. Det var dar jag kopte veg. kebab, och det var dar jag framkallade mina foton.. Man borjar hitta utan karta. Detta ar ju femte dagen har.. Aktiviteterna borjar ta slut sa jag borde val borja planera att fortsatta resan.. innan jag sloar till alltfor mkt. I morse var jag dock tvungen att vara ur lagenheten vid 10 eftersom det skulle vara visning av den.. Thane var inte saker pa om han fick ha folk boende hos sig enligt hyresvardinnan.. Jag tog en promenad genom bostadsomraden bort till en japansk tradgard. Toowoomba ar visst kant som garden city. Visade sig vara ratt langt.. sa jag var inte framme forran tva varma och trotta timmar senare.. Efter att ha vandrat runt lite grann bland broar, vattenfall och japanska trad tog jag en buss tillbaks till stan (nu kandes vagen nastan lojligt kort..), at lunch pa ett halv-vegetariskt kafe vid namn 'Food for the soul' och sen hamnade jag har igen.

Igar var jag pa Cobb & Co - ett museum om Toowoombas historia och utstallning av gamla vagnar. Kopte dumt nog en affisch och en mugg som jag nu maste fundera ut hur jag ska transportera hem till gamla Svedala i helt skick... Promenerade runt pa stan och forsokte fota Toowoombas version av de gra duvorna pa goteborgs centralstation (dvs gra-rosa papegojor), men de ville inte vara med pa bild. Vandrade lite i en botanisk tradgard och satte mig i Queens park och at macka fran Subway och kollade pa mina nyframkallade kort fran jackaroo-skolan och sista veckorna i Sydney. Tankte scanna nagra av dem
nu. Det borjar bli en hel del rullar nu... 13 narmare bestamt. Igar nar Thane kom ifran jobbet akte vi till ett supermarket for att handla. Tog ratt lang tid eftersom Thane undrade om (i princip) varje vara om vi hade den i sverige.. Han blev riktigt forvanad nar jag sa att vi hade bade kiwi, melon och kumquat i affaren hemma... De varor jag inte testat kopte han sa jag kunde prova.. Fick efter ett tag dra till med nagra vita logner for att inte ruinera den stackaren... :-)

Men som sagt, nu har jag nog sett det mesta har i Toowoomba.. Far val prata med Thane om framtiden. Samtidigt kanns det ratt haftigt att leva i nuet sahar. Har ju ingen aning om vad jag gor imorgon, om en vecka, om en manad.. Fast den 1 augusti sitter jag troligtvis pa ett plan fran
Sydney till Bangkok.

Inte klokt att jag snart varit borta i tva manader! Kanns bade kortare och langre pa samma gang! Trivs jag? Jaa... med tanke pa att jag kanner mig hemma pa alla mojliga stallen efter bara nagra dagar.. Skont att kunna kanna sig relativt lugn och trygg pa andra sidan jordklotet. Att kunna lagga nerverna pa hyllan nar man gar i morkret (trots att klockan bara var halv sex) i en frammande stad, kartan inte verkar stamma med verkligheten och det 'hem' man ar pa vag till ar hos en man kant tva veckor for tva ar sedan... Man ar liksom inte riktigt sig sjalv.. Det ar lite konstigt att resa sahar lange.. som att va pa studiebesok i nagon annans liv.. Och nar jag kommer hem och kollar pa fotona kommer det kannas som om det var i ett annat liv.. For det var det ju, pa satt och vis.. eller AR det ju.. Jag ar ju kvar har an.. :-)

Na, nu ska jag sluta innan det flummar ut for mycket.. och ga 'hem' och duscha av mig promenaddammet innan Thane kommer hem fran jobbet.

Trevligt att lasa era inlagg! :-)
Malin: Ja.. jag var ocksa himla forvanad over att Steve mindes dig.. Ar det samma steve vi pratar om? Jag trodde han jobbat dar i evigheter.. Han var val runt 40.. visste massa om de olika hastarna. Na, stanna ville jag inte.. aven om det nu hade gatt.. Jojomen, Tim hade fortfarande en svensk flickvan.. Hon kom nast sista dagen.. Jag som trott att hon skulle vara nagot aldre.. Jag hann dock inte prata ngn svenska med henne.
Ojda, vilken tur ni hade som fick skjuts nar ni missade bussen! Ja.. folk pa landet verkar trevliga! Nar jag var i bageriet i Roma, efter paraden, for att kopa en dricka, fick jag med mig en pase bullar att ha pa resan.. Ibland ar det en fordel att bryta pa ett annat sprak! :-)
Anna: Knepigt med smsn.. Jag fick ditt ang. Thailand och svarade pa det men sedan har jag inte hort nagot. Du skickade till australiensiska numret antar jag? Det har visserligen varit off under jackarookursen och pasken eftersom det inte fanns nagon mobilnat darute i bushen. Du ar sa valkommen hit sa!!! :-) Synd att du inte kunde
ta semester de veckorna i sommar men jag kanske anda skjuter upp hemresan
framat eller bakat. Vi far resa nagonstans ihop en annan gang istallet!!
Solveig: Later skoj med att gora tval! Jag har ocksa provat en gang med ett kit fran Panduro.. la i lavendelblommor och snackor.. (Kommer du ihag det Susanna? :-) Jo, det var harligt att rida och pyssla med hastarna! Usch da, exjobb.. Ar sa glad att mitt e over... samtidigt som det var en ratt rolig tid pa satt och vis..
Alma: Kul att det blev Nice! Ser fram emot att hora mer!
Jenny: Jo, nu fick jag mailat ang. Talinn. :-) Skont att sjukskrivningen e over. Hoppas det gar bra att ga tillbaks till jobbet! Jo, det har blivit en hel del filmrullar.... framkallar dem under resans gang och skickar hem till mamma och pappa.. Blir ett tufft jobb att satta in alla i album sa det kommer ta evigheter innan vi kan ha fotokvall och
kika pa dem.. :-)
Ulrika: Tror man ska klicka pa bilderna for att fa dem storre.. Kul att du kommit igang m din uppsats! Vad handlar den om?
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet