Stöd Ukraina

Tillylks blogg

Torsdag 9 Juli 2015 - Miami Beach

Key West och Ellen tappar en tand...

En liten rapport efter vår lilla utflykt till Key West, som vi kom hem ifrån igår. Det var trevligt och otroligt skönt att vi bestämde oss för att sova kvar och ej åka hem samma kväll/natt, som vi först tänkte. Det tog ändå dryga 4 timmar med bilen till Miami eftersom vägen är en-filig mesta delen av sträckan.

Det var riktigt dyrt med boende men vi lyckades ju hitta ett litet "råtthål" för 1200 sek/natten som vi slog till på i sista sekunden. Och tom Wilma tackade oss för att vi fixat boende så vi slapp resa. Det gjorde att vi fick en lugn kväll i den mysiga staden och sedan en lugn förmiddag för att se resten av stan innan vi åkte hem igen. Men vi var alla sugna på att komma tillbaka och då skulle vi gärna stanna några nätter i alla fall.

Hur som helst... Vägen ut var inte sååå himla märkvärdig som jag väntat mig. Trodde nog att man skulle åka på broar högt över vattnet och få se mer av öarna, men en stor del av resan var både vatten och öar skymda av höga träd. Men det var väldigt vackert grön-blått vatten och fina båtar och öar de sträckor som vi såg. Seven-mile-bridge som kommer efter att man passerat ön Marathon (när det är typ 1 timme kvar till Key West) var faschinerande med sina rostiga staket och ett vildvuxet träd mitt på den gamla tågbron. Tidigare gick det tåg hit ut men den linjen lades ner, dock sparade man en bit av den gamla tågbron och om man vill kan man promenera på en kort sträcka av den.

När vi kom fram var det en timme kvar tills vi fick checka-in så vi drog iväg för att äta lite sen lunch/tidig middag. Vi hade ätit lite hemlagade pannkakor, yoghurt och mackor på en parkering i Key Largo på vägen ut men började bli rejält hungriga igen. Hade läst om en locals-restaurang på nätet innan och när jag frågade vid nyckelutlämningen om det var ett bra ställe blev svaret "oh yes delicious!!", så vi åkte dit. Långt inne på ett båtvarv, på en dammig grusväg bredvid en massa fiskebåtar låg det, .. ."Ho.... Bar & Grill." Specialiteterna var såklart allt från havet som kom direkt med fiskebåtarna. Själv åt jag en fantastiskt god hummer quesadilla med mycket smält ost och en god salsa på mango och jordgubbar. Mmmmmm... Barnen är ju lite mera traditionella o äter alltid cheesburgare (Ellen) och chicken fingers (Wilma) med pommes. Vi beställde in lite friterat Cubanskt bröd och Friterade gröna tomater och Pontus tog kyckling vingar. Det var helt klart "delicious". Synd att vi inte kan äta i lugn o ro, Märtha orkar ju inte sitta still så länge ;( annars hade vi gärna hängt kvar i skuggan på bryggan och spelat lite på juke-boxen innan vi åkt vidare. Men vi blev påminda om varför det är så skönt att äta hemlagad middag i lägenheten varje kväll istället för att gå ut på restaurang ;)

Så hämtade vi vår nyckel och skulle hitta vart vi skulle bo. Det var inte det enklaste. Vi lyckades gå in i en främmande trädgård och prova nyckeln i en dörr som absolut inte var där vi skulle bo (utan på helt andra sidan vägen) och dessutom gå in på ett hotell och leta efter vår lägenhet... men tillslut hittade vi rätt. Jag och Märtha kom att dela en bäddsoffa och Pontus o barnen fick dela på en bred stor säng. Vi räknade med invasion av kackerlackor och ödlor men såg tack o lov inte en enda.

Sen måstede vi ju "göra stan" nu när vi äntligen var här!! Det blev en tur in till Mallory Square och en sväng upp o ner på Duval Street (utegatan i KW). Önskar att vi hade kunnat gå in på en pub och satt oss för stämningen var verkligen sympatisk och avslappnad. Men det hade Märtha aldrig stått ut med tyvärr. Annars hade vi mer än gärna gått in på Sloppy Joes (Hemingways favoritställe) eller nått av de andra haken. Många hade liveband som var riktigt bra och det var inte alls lika krystat och uppklätt som på Ocean Drive i Miami. Här var det mycket mera jeans och t-shirt o näst intill en cowboy hatt till som gällde. Väldigt skön stämning. Kvällarna här är ju underbara över lag, eftersom det då är behaglig temperatur och alla slappnar av och verkligen utnyttjar möjligheten att vara ute sent. Alla butiker längs utestråken har ju också öppet till sent, oavsett om de säljer glass, nybakat bröd eller t-shirts.

Innan vi drog tillbaka till vårt lilla nattliga tillhåll gick vi in på apoteket/CVS och köpte mjölk o flingor till frukosten. Det är väldigt lite farmaceutiskt på apoteken här och väldigt mycket annat (mat, alkoholhaltiga drycker, badleksaker m.m.),

Natten förflöt bra och nästa morgon var vi utcheckade o klara vid 11-tiden. Vi tog en sista sväng innan hemresan och gick bland annat förbi 0-punkten (där US 1 börjar, alltså highway 1 i USA). Sen besökte vi också "Southern most Point", den sydligaste udden i USA som ligger här. Härifrån är det visst bara 90 miles till Cuba, sjövägen. Vi gick förbi Hemingways hus också men valde att bara ta ett kort och gå förbi, vi skulle kunna bli fullständigt ruinerade på alla inträden om vi skulle besöka alla spännande ställen vi åker förbi.

Så tackade vi Key West för den här gången. Som jag skrev tidigare så gav stället mersmak. Vi vill absolut rekommendera det och kommer gärna igen, när Märtha är större och kan sitta still en stund så vi får sitta på en bar o lyssna på lite skön country musik en kväll och smutta på en öl :)

Å nu är vi tillbaka i Miami igen. Idag var det lugnt och skönt poolhäng igen och hemlagad spaghetti och köttfärssås till middag. Så skall vi fortsätta även fredag och lördag för att ladda våra energier inför uppbrottet på söndag. Sen kommer vi att flaxa runt mellan olika ställen i 10 dagar tills vi landar i New York. Om det inte blir något mera inlägg härifrån så hörs vi längs den resan norrut.

Söndag - St Augustine
Måndag - Charleston
Tisdag-Torsdag: Williamsburg
Fredag: Skyline Drive till Washington och sedan blir vi kvar några dagar där

Ska försöka ladda upp lite bilder imorgon fredag. Önskar alla er som läser en trevlig helg ;) Nu ska jag krypa ner i sängen, de andra har redan somnat.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet