Stöd Ukraina

Jambo_habaris blogg

Torsdag 2 Februari 2012 - Tiwi

Kenyaresa 2012 vecka 3

Tiden bara rusar fram, snart har vi bott här i Tiwi 3 veckor. Vi börjar komma in i de nya rutinerna. Vi brukar promenera lite på stranden varje dag och då bada i oceanen. Några gånger i veckan åker vi in till Ukunda/Diani för att handla mat och någon kväll då och då får det bli restaurang besök i Diani.
I närheten här vi bor finns inga stora turistkomplex. Om vi går norrut finns först Tiwi lodge som har en liten camping. Har sett några tält under veckoändan men i övrigt verkar det öde. Sedan kommer vi till Coral Cove, 5-6 stugor för korttidsuthyrning, som ägs av en svenska. Ytterligare en bit norrut, vid strandens slut, ligger en mindre turistanläggning, med ett tiotal stugor, som är öde.
Promenerar vi söderut i ca 20 min. så kommer vi till liten italienskägd turistanläggning. Här verkar det endast bo italienare. De brukar vara 10 och 15 gäster på stranden. Vi fortsätter ytterligare 15 min mot söder. Där stöter vi på en tidigare stor turistanläggning som brann ner för ca 2 år sedan. Då hette den Travelers' lodge och användes bland annat av svenska resebyråer. I dag heter den Amani och renovering pågår. De har dock öppnat en liten restaurang på stranden och när vi häromdagen var inne och tittade på menyn så hade de 6 nattgäster. Från Amani ser man de första turistanläggningarna nere på Diani Beach. Att fortsätta till det nordligaste hotellet på Diani beach bedömer jag tar 25 - 30 min.
Utöver detta finns här i Tiwi lite privathus och kanske någon mindre anläggning inne mellan träden.
Så man kan säga, det är ingen trängsel på stranden.
Dela med andra:    

Kommentarer
Sierra säger:
Ni njuter av sköna dagar på den sköna Mombasakusten förstår jag :-)
Man får lite längtan tillbaka...
Postat 2012-02-02 23:16  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet