Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Fredag 22 December 2006

Inte ett moln, så långt ögat kan nå...

...men ganska blasigt.

En uppdatering av resedagboken var bestalld till kvallen den 23:e, sa att Irene kunde fa lasa om vara vanetyr pa sitt gloggparty. Sa har kommer den, tyvarr utan bilder med forhoppningsvis i tid.
Resan borjade i forrgar Karlstad i, varifran vi skulle ta taget till Stockholm. 8 minuter innan taget gar svanger volvon in pa station och fran baksatet hors foljande kommentar fran Elin: Ar det nagon som har med min resvaska?
Genast forstar jag att det inte var alldeles fel att valja "resa med barn" som en av kategorierna for resan har pa resedagboken. Men vaskan var med och ivag kom vi. Val framme i STokcholm tillbringade vi tva timmar pa McDonalds tillsammans med minst tre psykiskt storda och/eller uteliggare som pratade med sig sjalva, mumlade ut langa bonliknande haranger, drog barnvagnar med kartonger i och var allmant laskiga. 5 (!) poliser kom in en svang, sa det var tydligen nat sarskilt som hant.
Vi tog taget till Aranda dar iaf jag efter nagra omgangar rummy lyckades somna. Eftersom vi satt precis utanfor terminal 5 och nastan var de enda dar hade vi under natten fungerat som informationscentral och dirigerat folk till tag, terminaler, toaletter och gud vet vart.
Jag sov iaf tills Elin satte sig pa mig vid 4 och vi gick mot incheckningen. Dar hade redan en enorm ko bildats, men vi fick va med om ett riktigt Triss-ogonblick och lyckades glida forbi hela kon till en ny disk som oppnade. Vi at lite frukost utanfor sakerhetskontrollen medan vi tittade pa allla som rosenrasande stormade ut ur kon med yoghurtar och drickor i hogsta hugg, for att under ilsket mutter dricka det innan de gick in. "JAHA! Och vi som tankte haft det som mellanmal"

Flygresan tog fem timmar och vi var inklamda allra langst bak i planet med minimalt benutrymme, sa att saga att resan var lang var ingen underdrift. Vi fick iaf se Nilen, Kairo och pyramiderna redan innan vi landat i Egypten! Nar pyramiderna dok upp var det nastan risk for att planet skulle vaga over pa hogersidan, for ALLA hangde ut mot fonsterna och tittade.

En hel buss med svenskra styrde kosan mot Hurghada och pa vart hotell skulle vi och tre pigga flickor (det kallade de sjalva sig) i 55 ars alder fran Norrkopingstrakten bo. I rummet fungerade varken kylskap eller varmvatten, men sa fort vi papekat det fylldes vart rum av ett gang hantverkare som fixade det, till tonerna av arabiska MTV (ansiktsburk, hammarbynisse och dom dar latarna hade kant sig hemma) Det forsta som motte dem i badrummet var Elin i bikini, som tvattade haret. Hon fortsatte gora ett bra intryck pa dessa muslimska man genom att lata Achmed 50 snubbla over hennes vaska dar BH:arna hangde och slangde utanfor.

Pa kvallen sag vi stan, som var knokad av turister och forsaljare. Vi har fatt hora allt fran "lilla gomman hur mar du?" till "opp och hoppa lilla loppa" och polis polis potatisgris, och det ar ingen som tycks forsta att "hey sweden and sister" inte vill med pa gratis priovdyk 10 meter under ytan med okand dykinstruktor, eller kopa deras klockor, fast det ar "original suisse watches". tillat mig att le.
Dock finns det massor att kopa, sa det far bli en pruttur nan dag. Sallskapsreseinslag finns dock ocksa en del. Hoteller ar pyntat med kitschigt julpynt, det har varfit valkomstmote (utan sangria men med fanta) och aerobics vid poolen ar det varje formiddag.
Vi at kvallsmat pa svenska cafe del mar som vi blivit tipsade om innan avresan. underbar mat, som avnjots till tonerna av Peps Persson, sa det blir nog fler besok.

Vi skulle kopa whiskey till pappa, och detta var ju ett aventyr i sig i detta muslimska land. I EN affar i Hurghada fanns det en butik, och man far bara handla inom 24 timmar efter man kommit ini landet. Sa utrustade med pass tog vi oss in i en till synes oskyldig vitvaruaffar. Eftet att ha tagit oss forbi otaliga brodrostar och frysskap kom vi tillsut in i ett litet rum dar alkohol saldes. Vi fick ga till fyra olika personer, vilka alla skulle syna pass och visum, stampla, fylla i blanketter m.m., innan vi tillsut fick var whiskey.

Idag ar alltsa forsta dagen och vi har det fantastiskt harligt. Solen stralar pa var lilla terrass och pa omradet finns en egen strand och tva poolomraden. Att bada i havet ar som att sticka ner huvudet i ett akvarium. Man flyter sakta over de sma reven, och fiskarna ar i hundratal. Helagula, zebrarandiga, bla-vit-gula, langa, smala, neonfargade i gaddstorlek och t.o.m. riktiga Nemosar!
Jag kan kanppt vanta tills jag far aka pa riktigt snorkeltur med bat!
Bade pa stranden och pa gatorna travar enorma, statliga, nastan vita kameler.

Nu orkar ni val inte lasa mer sa jag lovar att nasta inlagg ska bli kortare. Kan avsluta med foljande konversation som utspelade sig pa terrassen tidigare idag. Efter veckor fyllda av massa jobb, tentor och minituos tidsplanering kanns det helt otroligt, men den illustrera valdigt bra hur det ar har.

Elin: Vad ar klockan?
Hanna: Ingen aning. har inte kollat sen vi gick upp. ska jag titta efter?
Elin: Nej, varfor det?

Over and out.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet