Stöd Ukraina

Afrikajohans blogg

Onsdag 26 December 2007 - Lusaka

Hemma igen

Nu är vi tillbaka i Lusaka efter en lång bilresa. Julhelgen vid Viktoriafallen var helt fantastisk, den utsikten var obeskrivbar. Så vackert.....
Som alla såg på vårt julkort var vi iväg på en liten safaritur. Denna gång bar det av till Botsvana. Det var en häftig upplevelse att se hur det går till vid Afrikas gränser. Folk överallt och lastbilar i långa, långa köer. Inte konstigt att allt tar tid när inte trafiken fungerar, eller det administrativa heller för den delen, 3 dagar tar det för lastbilarna att få tillståndet, sen går det bara en färja över floden och den tar bara en lastbil åt gången. Jag skojar inte när jag säger att kön var flera hundra meter. Vi fick gå före alla köer och safariarrangören hade egna båtar så för oss gick det fort, men herregud vilket kaos.
På vår lilla tur fick vi se flodhästar, elefanter, krokodiler, varaner, vattenbufflar och en hel del antiloper. Men mest av allt fick vi nog se och uppleva regnet. Det regnar verkligen massor men oftast inte mer än ett par timmar. Men det är väldigt varmt så det gör inte så mycket, hotellet vi bodde på hade små golfbilar som vi utnyttjade väl. Igår, juldagen, hoppade Johan bungyjump från bron över fallen, 140m ovanför floden. Jag vågade knappt titta men han tyckte det var grymt.
Senare på dagen blev det jullunch, väldigt god buffé och till och med en tomte som sprang omkring. Inte så mycket julkänslor fanns men vi gjorde vårt bästa för att fira: en massage utomhus med utsikt över floden och fallen medans flodhästarna grymtade. Ganska ok!
Hotellet, Royal Livingstone, är 5-stjärnigt och servicen var helt galet bra. Varje kväll när vi kom hem var det uppbäddat och rosenblad på sängen, tända ljus i badrummet och badrockarna upplagda på sängen. Frukosten var som en lyxig middag med full service. Alla handväskor fick en liten pall vid sidan av stolen och de drog ut stolen, la servetten i knät och va bara allmänt trevliga. Och allt detta gällde både frukost, lunch och middag. Mycket uppskattat av en servicemänniska som jag.
Men fyra dagar räckte gott och väl så det är skönt att vara tillbaka i mitt tillfälliga hem.
Nu ska vi slöa i två dar sen bär det äntligen av till Sydafrika, behöver lite storstadsliv.
Jag rekommenderar verkligen alla att semestra i Zambia, alla kan engelska och är otroligt hjälpsamma, självklart för en slant men för oss kostar det ingenting. Med bil är det lätt att ta sig fram och som turist är allt lite lättare här. Sist men inte minst är det otroligt vackert och naturreservaten är många.
Puss på er alla.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Sista dagen i Miami
15 år sedan
Forsta dagen
15 år sedan
Dag 5 Fredag (Vilodag)
15 år sedan
Dag 4 Torsdag
15 år sedan
Dag 3 Onsdag
15 år sedan