Stöd Ukraina

Lenils blogg

Söndag 15 Juli 2018 - Estoril
Resealbum: Portugal 2018

Hem igen

Flyget går vid 10 men vi ska ju lämna bilen och åka till flygplatsen så vi är uppe innan frukosten normalt serveras på hotellet.Vi frågade på kvällen innan om man kunde få en lättare frukost och det ska gå bra.När vi kommer ner strax innan 7 så är det mesta av frukosten framdukad så det är bara att hugga in.Det vill säga efter att vi checkat ut,lastat in väskorna i bilen och hälsat lite på de 3 fantastiskt söta, helsvarta katter som sitter på hotelltrappan.Söndag morgon är trafiken som i de flesta storstäder ganska lugn och vi kommer fram till biluthyrningen i rätt god tid.Efter en stund går minibussen till flygplatsen och där kommer vi ihåg att det är buss till rätt terminal.Det naggar ju lite på vår tid men eftersom man inte kan checka in i förväg på den här flygplatsen så är det en lång, lång kö när vi kommer fram till incheckningen.Köper vatten för 1 euro i en automat och kommer ganska lagom till det är dags att hoppa på planet för hemfärd.Eftersom vi nu också kommer att tappa timmen vi fick till godo så tar vi och äter en tapastallrik till lunch på planet.Helt ok och då är vi inte helt utsvultna inför hemfärden.Hämtar bilen och kör hem.Huset står kvar och i morgon hämtar vi katterna som vi saknat en hel del.

Sammanfattning
Överlag är Portugal någon underlig blandning av gammaldags och modernt.Alla vi träffat har varit glada och trevliga och maten är ingen sensation men helt okej.I alla fall det vi ätit.Vinho Verde kommer fortsätta vara ett favoritvin även i fortsättningen.Dagarna har mestadels varit varma men kvällarna och nätterna kalla och just på nätterna har det varit en fördel eftersom jag är så lättstörd av aircondition.Ananas finns inte bara i Fantan utan också färsk tillsammans med ananasjuice till frukost, i en del maträtter och drinkar.Vattnet i Atlanten var svinkallt så det har bara blivit några snabba dopp men flera timmar på någon härlig sandstrand och rätt mycket poolbadande vilket i alla fall varit varmare men jag föredrar nog ett lite varmare hav.Typiskt portugal är även produktion av kork, inte bara till vinflaskor utan man kan göra det mesta av kork, känns lite som läder.Sen funderar jag över det där med gigantiska täcken, är det inte svårt nog att få i ett normalstort täcke i påslakanet? Tur man slipper bädda själv på hotell.Är glad att vi äntligen åkte hit men tror inte jag kommer att längta tillbaka.Fast vem vet!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Hemåt
39 veckor sedan
Podstrana
39 veckor sedan
Norrut
39 veckor sedan
Baddag
39 veckor sedan
Utflykt
39 veckor sedan