Stöd Ukraina

Sundhis blogg

Torsdag 21 December 2006

Hawaii dag 2

Hawaii kanns bara bra just nu. Imorse vaknade vi med stralande sol som los i i rummet. Vi var alla utsovda med 12 timmars somn. Frukost ingick i det stora rummet med toalett och duch.

Vi tog bilen och akte Hanahighway. Det ar en smal kurvig vag med en massa stop med sevardigheter. Forsta stoppet blev en promenad i regnskogen med en massa imponerande vaxter, det var varmt fuktigt och skont.

Ett annat stop blev Garden of Eden. Det var en tradgard dar det fanns vaxter fran hela varlden. Valdigt manga citrusvaxter och andra vaxter med frukt. Det var ganska dyrt att ga in (10 dollar per person) men jag (Karin) hade 2:an pa G, valdigt akut och gott om toaletter var det ont om sa vi hade inget val an att aka in. Men vi angrar det inte! Vi fick se massor av roliga vaxter. Det var har som en del av scenerna i Jurassic Park spelades in.

Vi akte vidare pa den krokiga vagen som blev krokigare och smalare for varje miles. Invanarna korde som galningar! En otroligt massa grona kulorer sag vi, och bra utsikt over stupen ner mot Stilla Havet och de harliga (vulkan) erosionsbackarna. Vi stannade och kopte bananabread som visade sig vara brun sockerkaka med mycke banan. Nybakta och goda. Vi at lunch pa vassa klippor som formaterats av vagorna. Jattemysigt tills en stor vag kom och svepte rakt over oss. Glenn och Mona klarade sig eftersom de satt langre upp. Men jag och PM fyllde skorna, vaska, kamera och allt annat vi hade. Fast alla klder var snabbtorkande...

Sen akte vi till den svarta stranden. Vagorna slog flera meter upp i luften. Vi gick in i en grotta som vattnet skapat genom erosion. Jag och PM blev ater blota av vagorna. Nagonting sager mig att vi tycker om att bada med kladerna pa.

Nere vid Hana badade Glenn och Mona. Forsta riktiga doppet pa Hawaii. Jag och PM hade badat tilrackligt!

Pa vagen hem stannade vi pa ett stalle dar man kunde plocka ekologisk odlad frukt. Vi korde in pa en smal brant liten skitvag. Vi funderade pa om vi nagonsin skulle kunna komma ut darifran. Till slut kom vi fram till en liten parkering. Vi gick ur bilarna, det kandes ode. Vi sag en skylt dar det stod att sla pa bambun sa jag vet att ni ar har. Det gjorde vi...

Upp fran tradgarden kom en franskcanadensare som var hur rolig som helst. Han drev mer an garna med amrikanarna och berattade hur osmarta de ar. Han visade med stolthet runt oss i sin tradgard och berattade en massa om varje trad och buske. Vi kopte brodfrukt, gul passionsfrukt, bladen fran en sotpotatis och blomman pa en bananklase. Pa vagen hem bestamde vi oss for att vi skulle grilla. Vi drog oss mot staden for att kopa kol och tandvatska. Efter lit letande hittade vi K-mart. Det visade sig att de har allt utom mat...
Efter mycket letande hittade vi en bensinmack som salde grillkol och tandvatska for en storre summa. Sen borjade letandet efter en affar att kopa kott och potatis i. Nar vi hittade den sag vi att de hade fem sortes grillkol att valja mellan...

Vi handlade for grillningen och for de tva kommande dagarna som ar spackade me utflykter. Sen var det bara att ta sig hem. Nar vi kom hem och klockan var 22.00 insag vi att det var for sent att starta grillen, sa vi stekte kottet kokade potatisen och gjorde en sallad med sotpotatisbladen, tomat, balsamvinager och kryddor vi hittade i koket.
Det blev inte vad vi tankte men lika gott, till detta serverades ett rott vin som vi aldrig orkade oppna igar.

Som alla forstar har jag blivit frisk, ingen fryser och nu ska vi sova for att uppleva annu en dag pa Maui om fem timmar.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Lima dag 2
17 år sedan
Lima
17 år sedan
cusco
17 år sedan
Machu Picchu
17 år sedan
Ollantaytambo dag 2
17 år sedan