Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Tisdag 17 Augusti 2004 - Darwin

Halvarsrapport...

Hejsan! Har hort ryktas om att det ar varmt och gott hemma i Sverige nu. Harligt! :-) Aven om jag maste erkanna att det inte varit fel om det varit sisadar 5-8 grader kallare har.. Efter 7(!) veckor har i Darwin med solsken varje dag och ca 32 grader har man blivit bortskamd. Efter att ha tillbringat morgonen med att forsoka lappa ihop var luftmadrass (trottnade pa att pumpa madrassen varje kvall och sedan vakna pa marken en timme senare.. sa jag foljde wwoof-Vilmas rad att leta efter halet m.h.a diskmedel och vatten.. Ser med spanning fram emot att pumpa den ikvall! ) sitter jag aterigen pa Backpackers World Travel.. fast utan vantetid pa dator idag. :-) Borjar bli en vana att ta buss nummer 8 in till stan nu.. Folja Stuart Highway forbi industriomradena i fororten Palmerston, dar campingen ligger, och forbi skyltar for SKF, Huskvarna och Volvo (far allt lite hemlangtan..).. Har t.o.m avancerat sa pass att jag kopt busskort. Konstigt nog kanns det fortfarande som om stan borde ligga at motsatt hall mot var bussen kor.. men det ar val vanster/hogertrafiken som spokar..

De senaste dagarna har varit ungefar som vanligt.. Sloande pa campingen (har roat mig med att kopa en kassabok och strukturera ekonomin.. Slutsats: Det har gatt at mycket pengar.. ;-).. instant maltider (dvs man tillsatter bara kokat vatten.. jag trottnade dock pa nudeldieten och investerade i lite instant grot istallet..:-) .. och var-tredje-dag turer in till stan eller till Palmerston Shopping Centre. Forra veckan var jag pa gruppintervju for jobb pa Woolworths supermarket.. Typiskt bara att jobben dyker upp nar jag bara har tva veckor kvar har.. Go Murphy!

Insag haromdagen att det inte bara ar jag som med intresse betraktar de andra campinggasterna, da de en av de nya grannarna vi fatt da jag var ute och wwoofade fragade mig, da jag kom hem, om jag kom dagen innan. 'Nej, jag har varit har 5 veckor'.. varpa hon ropade det till sin man.. De hade bara sett Thane innan och trodde, nar de sag mig plotsligt dyka upp, att han 'got lucky' pa fredagkvallen.. *ler* Dar ser man.. Annars ar det ordentligt flyt pa folk.. och forutom tanten som varje morgon sager 'Goodmorning. How are u?' (varpa man kanner sig tvingad att svara: 'Fine, thanks. How are u?' och hon svarar 'Fine, thankyou'. En mycket givande diskussion, som ni ser..) sa har jag inte pratat med sa manga.. Ett par dagar var vi omringade av tyskar.. En morgon at jag frukost med tva som jobbade pa campingen - en kvinna med gyllengult har och en man med jattemustasch - sa nu sager han 'Hi Gothenburg', nar han ser mig.. ;-)

Sedan finns det ju en hel del djur att titta pa.. Kraxande kakaduer och hoande duvor som har ovanan att varje morgon satta sig i tradet ovanfor vart talt.. Sma odlor som prasslar i loven.. och tyvarr ocksa spindlar. Fick en mindre chock da jag i godan ro satt och laste i bilen. Tog ned 'solskyddet' for att kolla spegeln och dar hade en jattespindel (naja..) bosatt sig.. Tre timmar kvar till Thane skulle komma fran jobbet, sa jag hade inget annat val an att ta saken i egna hander. Placerade en kartong pa satet som jag tankte spindeln kunde ramla ner i.. fast sen kom jag inte langre. Med tanke pa att alldeles for manga av Australiens spindlar ar giftiga var det nog lika bra.. Lagligt nog kom en av Palm Village Resorts anstallade akandes forbi som en raddande angel.. Tog ett litet vikt papper och viftade ned spindeln i kartongen, trampade pa den och slangde den i papperskorgen.. Visade sig vara en 'huntsman', ofarlig och bara en baby (trots sin decimeteromkrets..). Numera fragar han mig om jag sett nagra fler spindlar varje gang han ser mig... ;-)

Thane jobbar tyvarr over varje kvall till framat 20 sa det hinner inte bli sa mkt utflykter mer an till Woolworths for att handla. Fast i helgen jobbade han som tur var bara lordag formiddag sa vi hann antligen med att ga pa en dubbelvisning pa Deckchair Cinema - en utomhus bio i solstolar under stjarnorna. Sag australiensiska kultfilmen 'Bad Boy Bubby' och fotbollsfilmen 'The Club'.. Eller Thane sag 'The Club', efter de forsta replikerna insag jag att filmen nog inte var nat for mig och somnade.. ;-) Var pa en till film dar igar; 'Thunderstruck', om nagra AC/DC-fans som i tonaren lovat varandra att begrava den som dor forst bredvid Don Scott (eller vad han hette.. sangaren i AC/DC..).. En kul roadmovie!

I sondags var vi pa Territory Wildlife Park - en park med djuren som bor i Northern Territory. Kangurus, dingos, reptiler, faglar, vattenbufflar.. Ratt stor park sa man fick promenera runt bland de olika hagarna.. eller ta ett litet tag. Trevligt! Forutom att vi, var vana trogen, inte riktigt hann mer an att komma ur taltet och sondagstvatta innan klockan var 12 och det var stekhett.. sa det var ratt varmt att vandra runt i parken. Passade bra med ett dopp efterat i Berry Springs - en kalla inramad av grona palmer.. en riktig oas! Fast vattnet var i varmaste laget for att riktigt svalka.

Bladdrade lite i almanackan haromdagen da det slog mig att jag nu varit borta 6 manader! 17 februari da jag lamnade Landvetter kanns otroligt langt borta.. Har lart mig ett och annat om livet downunder kanns det som.

20 LARDOMAR DOWNUNDER
-----------------------------
1. Burkdrickorna innehaller 375 ml
2. Bilens forare sitter till hoger och det ar darfor ingen ide att satta sig dar i vare sig Thanes, Daves eller nagon annans bil…
3. Kaffe = neskaffe
4. Trafikljusen slar om nar man hunnit ca en meter pa vag over gatan
5. 'See you' betyder inte att vi faktiskt ses igen
6. Natterna ar MYCKET kallare an dagarna och husen saknar varme
7. Regnvatten gar att dricka
8. Allmanna toaletter vaxer likt svampar ur jorden
9. 'Hotel' innebar pub/bar och har inte nodvandigtvis overnattning
10. 'Ginger beer' ar ingen ol och ar alltsa ratt god.. :-) 'Cream soda' ar inte kolsyrad gradde..
11. 'Having tea' har inget att gora med varm dryck och sma pasar (=middag)
12. Om man aker for lange i bil med nagon sa ar det risk att man forr eller senare blir ihop.. ;-)
13. Att nagon (las: Thanes mamma) hittat och tagit hand om en skadad nymfparakit innebar inte att det nagonstans sitter en ledsen person med en tom bur.. (och det ar darfor ingen ide att fraga om de har letat efter agaren.. nymfparakiterna finns vilda har..)
14. No worries!
15. Hemma ar dar ryggsacken ar
16. Det jag behover ligger alltid langst ned i ryggsacken
17. Det heter biscuits - inte cookies!
18. Grot blir roligare med lite fruktmusli i..
19. Vatten & diskmedel ar kackt om man har platt luftmadrass
20. Deja mu - I have heard this bullshit before..

Susanna: Skont att semestern varit bra och att vadret blivit battre! :-) Tackar aterigen for berommet!
Tomas Hallberg: Tackar, tackar.. himla kul tycker jag ocksa. :-) Nja.. vet inte om jag hittat mig sjalv annu.. men nagot klokare har jag nog blivit.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet