Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Måndag 9 Augusti 2004 - Darwin

Eldsflammor, djur & tradgardsarbete - veckan som wwoofer i Dundee Downs (+foton)

Hej hopp! Ar tillbaks i Darwin nu igen efter en veckas leverne i bushen som 'wwoofer' (willing worker on organic farms) dvs arbete i utbyte mot mat och husrum. Vilma hamtade mig i lordags och jag tog plats i den luftkonditionerade (hurra!) bilen jamte Katrina och Tania fran Melbourne. Tva timmar senare pa rod grusvag var vi framme vid garden i Dundee Downs. 'Huset' sag inte mycket ut for varlden.. ett stort skjul byggt av plat.. fast vad ska man med tjocka travaggar till om temperaturen for det mesta haller sig runt 30 grader.. och fonster tar ju bara in solvarme. Battre da med cementgolv och fyra stora flaktar i taket. Annars sag det ut som ett vanligt hus pa insidan; koksbord, tvsoffa, skap etc.

Efter att Vilma visat oss vara husvagnar och vi fick varsin mjuk, stor badhandduk - rena lyxen efter att ha rest runt i manader med en pyttehandduk - var det dags att mata djuren (2 kor, 3 bufflar, gass, ankor, kalkoner, honor, 2 grisar och 3 sma hundar vid namn Termite, Teddy och Fluffy) och hamta agg. Vilmas man Trevor kom hem och presenterade sig - en bastant karl med stort skagg och jatteolmage (savida han inte var hoggravid.. ;-), som tur var aven ett stort leende.. Efter en middag i form av rester fran f.d wwoofarna - en tysk kock och hans fru, och en forvanansvart skon dusch i annu ett platskjul, letade jag mig ut pa stigen ibland palmerna med ficklampan i hogsta hugg, till 'min' husvagn. En ganska sa valanvand och ruffig sadan men valdraperad med myggnat och mjuk dubbelsang (skont som omvaxling efter 4 veckors somn pa en luftmadrass som endast haller luften i 3 timmar..).

Morgonen efter akte vi ivag till Dundee Beach dar Vilma & Trevor haller pa att gora i ordning sin mark sa att de snart kan flytta dit. An sa lange fanns dar bara en husvagn, en 'toalett' och en frukttradgard med ananas, banan, mango m.m. Var uppgift var att godsla och kratta lov. Till lunch blev det bbq-fisk for mig och det australiensiska brodet damper som man gor i en gryta under marken. Sedan tog vi en promenad ned till stranden. Bara tio minuter bort och jattefin men det kanns lite sloseri med en fin strand nar man anda inte kan bada dar.. om man inte vill komma i narkontakt med krokodiler & stingers vill saga..

Resten av veckan tillbringade vi runt sjalva garden. Rojde ur ett vaxthus genom att slita upp meterhoga ormbunkar (sag som tur var inga ormar men val nagra stora spindlar..). Krattade gardsplan & stigarna mellan husvagnar och hus. Klistrade etiketter och satte pa rodrutiga hattar pa de smaskiga sylter och chutneys som Vilma kokade och salde pa marknaden i Darwin. Tande brasa for att varma upp vattnet till duschen.. Vi jobbade framst fram till lunch och tog sen siesta i den flaktforsedda husvagnen fram tils det var dags att hjalpa till att forbereda middagen.. Man blev rejalt bortskamd med hemlagad mat.. Curry m ris, spagetti m sas, krabba och sista dagen nyfangad fisk som vi fiskade pa batturen med Trevor. Kommer bli svart att aterga till instant nudeldieten..

En eftermiddag fick vi folja med Dundee Volunteer Bushfire Brigade da de tande eld pa ngn kvadratkilometer skog vid vagkanten. Tydligen mar Australiens vaxtliv bra av att brinna lite da och da. Om man eldar upp det brannbara lagret pa marken minskar risken for alltfor stor spridning och forstorelse vid en riktig skogsbrand.. En maktig syn da flammorna slickade palmbladen.. speciellt nar det borjade morkna och roken gjorde att solnedgangen blev rodare an vanligt.

Var riktigt sorgligt att saga hejda till Vilma & Trevor nar veckan var slut, men samtidigt ratt skont att komma 'hem' till det lilla taltet och Thane. Jag hade fatt med mig tva av de egenfiskade fiskarna (som av ngn anledning hette 'Spanish flag') sa atergangen till nudeldieten slapp bli alltfor abrupt.. Vi lagade dem pa campingens bbq och till var stora forvaning blev de varken branda eller for raa.. och bade skinn och fjall fastnade kackt i folien. :-)

Traffade forresten pa Vilma igen dagen efter da jag akte till Parap Shopping Village market dar hon salde sina sylter.. Intressant marknad! Gemytligare an Mindil Beach Market pa nagot vis. Mer hantverk och sa - i vanlig ordning - massa asiatiska matstand, kunde tro man var i Chiang Mai, Thailand.. At nudelsallad m kokosmjolk och farska orter - mums i varmen! Gick runt och tittade pa allt hantverk en bra stund. Massa smycken, kokosnotsarmband, myror i metall for mobilhallare, aboriginmalade plastdjur pa roda stenar, trollslandor gjorda av metalltrad, malat glas, batikjox och annorlunda ringar med magnetisk, svart sten.. San fick det bli! :-)

Nar jag kom tillbaks till Palm Village Resort fick jag erfara att det inte bara ar jag som ser campingen som en dokusapa.. tydligen ar jag med i den oxa.. ;-) Frun i det nya grannparet fragade mig om jag kom igar.. Nae, jag har varit har fyra veckor.. varpa hon ropade pa sin man och sa att jag varit dar i fyra veckor.. De hade bara sett Thane tidigare i veckan och trott att han kanske 'got lucky' igar och raggat upp mig nagonstans.. haha.. De undrade om han inte var sa bra pa engelska, for tydligen hade han inte pratat med dem.. (a andra sidan hade de inte sagt ens hej till honom heller...)

Jenny: Hoppas ni far en harlig vandring! Jobbigt att du inte hort hur det gar med vikariatet.. lycka till! Hoppas det blir fortsattning! Ja, kan rek. australien annars.. man vet aldrig vad man traffar pa for trevligt folk har.. ;-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet