Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 30 Juli 2004 - Darwin

Kakadu så kaka jag..

Nationalparken Kakadu alltsa.. som konstigt nog inte har nagot att gora med den vita papegojan med gul tofs (trots att det kryllar av dem haromkring.. fast har heter de cockatoo..). Jag var pa en tvadagarstur med Kakadu Dreams i borjan av veckan. Annu en trip fylld med 'poms', var haller alla andra turister hus?! Forsta stoppet var vid Adelaide River for att fotograferas med ormar.. och sedan en battur. Krokodilerna i vattnet var sa glada att se oss sa att de hoppade upp och ned.. eller sa kan det bero pa att de kastade sig efter de blodiga kottstycken som besattningen viftade med. Nu var det dock inte de snalla 'freshies' som jag sett tidigare utan de storre och (mannisko)blodtorstande 'salties'.. Kottviftandet drog till sig ornar och falkar ocksa. En maktig syn mot den klarbla himlen!

Vi korde forbi Fogg Dam och tittade pa fagellivet, bl.a en liten, rar fagel som sprang fram pa vattnet.. och massa nackrosor i White Lilly Billabong. Efter en lang och svettig promenad upp till Barramundi Billabong var det dags for ett svalkande dopp. Guiden, Kerry, havdade att krokodilerna inte kunde ta sig anda dit upp.. sa det fick man ju lita pa, speciellt som det var sa varmt.. Jag holl dock pa att bli kvar nagot langre an planerat i en av de sma runda dammarna. Kerry visade med armarna hur djupt ned halet var for att simma ut.. Sag ut som 1-2 meter sa jag hoppade i.. varpa han sa att det kanske mer rorde sig om 4-5 meter.. Sa det blev till att dra sig upp for de hala vaggarna m.h.a nagra i gruppen. Tog sin lilla tid..

Efter en fin solnedgang vid Yellow Water atervande vi till vart nyuppsatta bush camp, hade bbq over elden och gick sedan pa krokodiljakt i morkret. Sag bara en liten groda, som tur var.. Sedan var det marshomallows(?)-grillande och digderidoospelande... fast for min del var det nog mer didgeridon't.. ;-) Far val ova sedan pa min didgeridoo nar jag har hamtat den hos Dave i Surfers Paradise.

Dagen efter var det vackning 5:30. Korde med 4WD pa de gropiga sandvagarna till Twin Falls. Tidigare fick man simma in i viken till vattenfallen men p.g.a de 'salties' som dykt upp, var denna vag numera avstangd. Istallet blev det en stilla batfard och lite klattring pa klippor innan vi kom fram till en fin, vit sandstrand och vattenfallen. Efter ytterligare lite guppetigupp pa sandvagar och annu en svettig promenad kom vi till Jim Jim Falls. Trots att en krokodil lag och solade sig bara 10-15 meter bort (dock en freshie), gick det bra att bada (sa guiden). Kristallklart (med vissa inslag av folks mygg- och sololja..) och iskallt vatten! Harligt! Sista stoppet innan vi atervande till Darwin var Nourlangie for att titta pa aboriginsk rock art. Kangurur, gudar, barramundis (fisk)...

Forutom Kakadu-utflykten har jag denna veckan ocksa lyckats planera aterstaende restid lite. Ja flyget blidde aldrig bokat forra veckan for Thai Airways hade stangt.. och sen var de flesta dagar fullbokade om jag inte vill tillbringa nagra natter i Bangkok.. Men nu blir det hemresa den 13 september, anlander Sthlm den 14e 06:50. Dock slog det mig att om jag ska hinna med hela ostkusten maste jag lamna Darwin (las:Thane) alldeles for snart, sa istallet har jag bestamt mig for att skippa ostkusten!! Sa inget Whitsundays, Fraser, Noosa etc.. Det kan jag ju ta nasta gang, som Thane sa.. Den 27 aug aker jag med Desert Venturer mot Cairns, nagra dagar dar och sen flyg till Brisbane for didgeridoo-upphamtning och sedan buss till Sydney.

Forhoppningsvis kommer jag ha lite att sysselsatta mig med de aterstaende fyra veckorna i Darwin. Tankte forsoka wwoofa (willing workers on organic farms) lite. Redan pa lordag bar det av till en gard tva timmar harifran. Ska vara dar en vecka. Vet inte ritkigt vad det ar tankt att jag ska gora dar, men det blir nog spannande! Synd bara att det ar rod dag pa mandag och Thane ar ledig, men shit happens..

Ha det bra allihop! Har hort att varmen kommit till Goteborg. Harligt! :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet