Stöd Ukraina

Perrs blogg

Torsdag 24 Augusti 2006 - Nederländerna

Go Vikings! Go!

Hay there!
Vilken dag det var igår! (Om livet, småsaker i livet och stora saker; som fotboll)

Okej, så här skulle jag vilja beskriva onsdagen den 23 augusti 2006.
Vi kan egentligen börja redan i helgen. Då klev ju babyface Ole-Gunnar in på planen. Ja,ja.
Onsdag var det. Hade grymma problem att komma fram till Trygg Hansa (mitt försökringsbolag) som hade fucked up och givit mig "för hög nota". Det gick bara inte att ringa till TH. Bara irriterande "det går inte att ringa med din skittelefon"-ton i örat varje gång jag försökte slå numret. Det ska sägas att det är inget fel på min telefon. Men det var allt som gick fel. För sen vände det. Sen blev allt solsken (ute var det halvgrått men det tänkte jag inte på). Okej, Trygg Hansa ringde upp mig, sa att allt var deras fel och bla, bla. Inget skulle behöva betalas denna månad.
Sedan fick jag besked att jag skulle få mer lön än vad jag hade väntat.
Sedan läste jag 40 härliga sidor i John Harris´ The Last Party som handlar om BrittPop i synnerhet men om musik och UK i allmänhet. Vilket svin Blur-sångaren Damon Albarn verkar vara. Men på ett rent och härligt sätt! Ja läs boken själva om ni vill veta vad jag menar. Visste ni förresten att han skrev en av sina bättre låtar (sägs det, har inte lyssnat in mig så bra på Blur) "For Tomorrow" på juldagen 1992 i bakskvalpet av hans tunga drickarkväll dagen innan. Han väckte tydligen farsan sin när han plinkade på familjens piano på juldagsmorgonen i utkanten av London där 1992.
Sedan ut på stan. Måste ha lite luft. 15 minuter on foot sen blev jag intervjuvad i Holländsk radio, tog en tur i stadsbiblioteket vid Blaak-torget, hittade värdens hak. Dit ska jag bara igen. Trevlig personal, lugnt men inte för lugnt var det på Illy bar & restaurang. Men det är nog mer en bar - en riktigt trevlig sån. Läste min Daily Mail-newspaper där sporten trodde att Djurgårdsspelaren (när jag läste artikeln men Sunderlandspelare närjag kom hem) Tobias Hysén var försvarare! Det är sånt jag tycker är kul. Kul när man har bättre koll själv. Och framför allt vad lite UK bryr sig om svensk fotboll. Bryr sig liksom inte om att kolla upp faktauppgifterna.
Ja, ja. Sen hem och vad får man se! Jo FC Köpenhamn vänder ett mörkt underläge mot Holländska Ajax. 1-2 på hemmaaplan blir till 2-0-vinst på bortaplan och avancemang till Champions L. Nordens sak är vår skulle man kunna säga. Och det är "loads" of svenskar i laget. Tobias "hjälten" Linderoth till exempel. Sen har man Fredrik Berglund och Marcus Allbäck på topp och skymtades inte gamla Atchiba Hutchinson också minsann. Ajax-svensken Marcus Rosenberg kan man inte skylla på om man är AJAXare, han fick bara knappa tio minuter på sig att göra nåt.
Sen gör mitt kära Manchester United tre mål på Charlton och vinner. Det tredje målet av babyface Ole Gunnar Solskjaer. Härligt! Han som haft såndana problem stackarn. Sen kvitterar även Freddy Ljungberg till 1-1 för sitt Arsenal. Nordens sak är vår! Man blir ju lite stolt, Ljungberg livsviktig för sitt lag, nämnde Linderoth en äkta kämpe (han blev däckad ett tag och groggy som det verkade. Kom in på plan igen med två gigantiska bomullstussar, en i vardera näsborre) och sist men inte minst vinner mitt lag stort. Gött!
Nej inte sist förresten. Sist hyllar jag Mark Viduka i Middlesbrough som i 90e minuten såg till att Chelsea förlorade. En bra dag kort och gott.
God natt!

Per
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet