Stöd Ukraina

Perrs blogg

Lördag 24 April 2010 - London

Londonresan under påsk

Vi hann massor under Långfredagen. Köpte biljetter till morgondagens fotbollsmatch, (åk till tunnelbanestationen White City så är det toklätt att ta sig till Queens Park Rangers hemmaarena) gick igenom Green Park och träffa minst två ekorrar, och massor mer. British museum gav ... en hel del men där bör man nog veta vad ungefär man vill titta på. När klockan var in på eftermiddagen fanns det bara en sak att göra ... gå till Bea´s of Bloomsbury. Oj, oj, oj vad goda scones! Vi var tvungna att ta påfyllning. Mycket mysigt var det. Ett solklart tips. Medan vi satt där så kom folk och frågade om det fanns bord som snart skulle bli ledigt. En svensk tjej med sin far och mor på besök lyckades tillslut få ett bord. Annars var det proppfullt.

Som sagt var vi i London under påsk. Och är man i London måste man givetvis titta på lite Big Ben och lite Houses of Parliament och på slottet. Vet inte hur det är med min sambo men jag faschineras av statyer. Jag gillar historia och när man går förbi Oliver Cromwell, denna lordprotector (tror jag han hade som titel) så blir man nyfiken. Var det inte Morrissey http://sv.wikipedia.org/wiki/Moz som sjöng om denne man som många tycker är en tyrann, Oliver alltså? Tror det var så. Och här har vi nåt kul (lite långsökt kanske men kul ändå). Morrissey som var med i bandet The Smiths och var uppväxt i Manchester är mångas idol. Det handlar om lite svårmod och mycket svart och hur svårt det kan vara med livet, när man hör Moz musik. Det blir lätt så om man är uppvuxen i industristad (som under Moz uppväxt också började tappa sin textilindustri - och därmed massor av jobb som försvann = gigantiskt arbetslöshet). Men nu till det långsökta - eller roliga som jag tycker. För mig är Moz Manchester och Manchester är en stad jag verkligen älskar.

För mig är Manchester också fotboll. Och här kommer det! Moz som för mig är Manchester, sjunger om Oliver Cromwell - Oliver Cromwell blev känd för att han i det engelska inbördeskriget ledde ett kavalleri
kända som ”järnsidorna” ("Ironsides Cavalry"). Själv har jag spelat fotboll i en klubb som heter SK Iron. Detta tycker jag är lite roligt. På något sätt ett fint sammanträfande. Det känns som om jag är en viktig ingrediens i det hela. Manchester - fotboll, och Manchester där Moz sjunger om Cromwell, Cromwell som är känd med sitt Ironsides Cavalry - och sen kommer jag in. Och just detta namn "Ironsides" vore ju ett perfekt namn för min lilla sportklubbs fanclub. Genialisk idé! Ska genast tipsa dem om det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Oliver_Cromwell
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet