Stöd Ukraina

Tjoohannas blogg

Tisdag 14 Februari 2006

Gloria, Rio de Janeiro, Brasilien

Rio varldens vackraste stad?

Jag har ju inte varit i alla varldens storstader, men Rio maste ligga i tio i topp. Har ar det oerhort vackert och var vistelse har kunde inte ha borjat battre...

Jag sag till att vi kom till maracana fotbollsstadium, dar inhandlades det svartaborsen biljetter eftersom det varit slutsalt sedan lange. Hamnade mitt bland Botafogas klack som utgjorde i stort sett hela arenan. Antar att det var cirka 70 000 galna anhangare pa plats. Laget motte America som tog ledningen med 1-0 och det stod sig en liten bit in i andra halvlek.

Men sedan lyckades Botafoga nata tre ganger i andra halvlek och arenan holl pa att lyfta, alla blev totalt galna och kastade ol till hoger och vanster. Manga av mannen i publiken grat och i slutet insag vi att det var final nar banderoller med champions 2006 borjade saljas i publiken och de gjorde plats for prisutdelning utanfor planen.

Det visade sig att vi hamnat pa en final och Botafogas senaste vinst var 1997!!! ha ha ha

Innan vi hamnade i Rio akte vi till Curitiba. Akte en jattehaftig resa med jarnvag dar det vaxte hortensia overallt och djungel pa bada sidor om jarnvagen (bilder kommer senare :-)

Bor just nu i ett hus i Gloria hos Susannes kompis och det funkar valdigt bra. Igar kollade vi in Copa Cabana och utsikten darifran ar enastaende. Har inte legat sa mycket pa stranden for vadret ar fortfarande sadar, men det blir nog snart battre vi ar ju anda i Brasilien.

Stadsdelen Santa Teresa var ocksa hur bra som helst, akte en sparvagn som hade fyra chaufforer... vilket visade sig behovas senare nar de fick byta spar, flytta pa backspeglar, halla grus bakom hjulen i backar for att vi skulle kunna ta oss upp!!!

Pa lordag smaller det ordentligt da kommer Rolling Stones att spela en gratiskonsert pa Copa Cabana och man raknar med 1.5 miljoner manniskor, helgalet.

Vi kommer antagligen att fira Karnevalen i en stad som heter Antonina, lite mindre an Rio, men da kommer vi att kunna delta lite mera. Men planerna kan forstas hinna andras ;-)

Hoppas att allt ar bra dar hemma och att Sverige tar lite medaljer i OS. Har sett inslag pa svenska curlingdamerna och det verkar ju ga bra, men man skulle ju garna vilja se lite hockey och lite alpint ocksa.

Tack for alla mail! Vill garna veta hur det gar i OS och hora om andra snaskiga nyheter.

Manga kramar och pussar till alla hjartan hemma i Sverige... antar att det bara ar karlek som saknas pa min resa ;-)

//Johannakram
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Playa del Carmen, Mexiko
17 år sedan
Flores, Guatemala
17 år sedan
Antigua, Guatemala
17 år sedan
Granada, Nicaragua
17 år sedan
San Jose, Costa Rica
17 år sedan