Stöd Ukraina

Insaneapes blogg

Tisdag 4 Augusti 2009 - Genua

Genua Akvarium

Idag tog vi tåget från Nice till Genova i Italien. Tåget gick en spännande rutt precis brevid medelhavet och man kunde se stad efter stad med stränder och odlingar. Vi passerade säkert genom 15 tunnlar innan vi var framme i Genova.
På agendan för eftermiddagen stod ett besök på Genova Akvarium - Europas största akvarium.

Vi kom fram till Genova ungefär en halvtimme försenat med tåget. Vi tog en taxi till vårat hotell som låg ute på en pir, granne med själva akvariumet. Vi checkade in på vårat rum och njöt lite av våran "balkong" som stack ut över småhamnen med segelbåtar och vatten bara några meter under oss.

Efter lite slappande på rummet så gick vi ut för att besöka akvariumet. Akvariumet ligger på en egen pir bredvid våran i hamnen. På vägen dit passerar man ett gammalt piratskepp som användes under inspelningen av R. Polanskis film "Pirates" från 80-talet. Min sambo var extra lyrisk då hon kunde minnas ha sett skeppet under inspelningen av filmen när hon var runt 6-7 år.

Sjäva akvariumet var väldigt häftigt med stora "tanker" innehållandes hajar, delfiner och andra stora fiskar. Det tog ungefär 2 timmar att passera igenom hela byggnaden, och då hoppade vi över några aktiviteter. Det fanns en hel massa olika roliga fiskar men det saknades lite som jag förväntat mig se, t ex bläckfiskar .

Efter besöket så gick vi ut på stan för att leta upp Avis kontor där hyrbilen skulle komma hämtas under morgondagen. Det visade sig att gamla staden var mycket trevlig med små gränder och stora gamla byggnader. Vi stannade till på en pizzeria och åt sjukt god pizza.
Vi diskuterade lite hur vi skulle köra för morgondagen men kom fram till att vi måste åka lite motorväg för att tjäna in tid.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet