Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Lördag 12 Juni 2004 - Perth

Fyrtio timmar Indian-Pacific & Du gamla du fria

Hejsan igen! Har nu varit nastan en vecka i Western Australia (vilket gor att jag nu besokt alla Australiens stater utom Tasmanien.. :-). De fyrtio timmarna pa taget gick faktiskt riktigt fort. Trodde forst att jag hade tva platser for mig sjalv men sedan kom Jerry, en australiensare som med bil och allt tog taget vasterut for att borja ett nytt jobb, och satte sig jamte mig. Fast eftersom vagnen var halvfull fick jag anda tva platser for mig sjalv till slut.. sa mycket lattare att sova da (och jag ar ju van vid tvasistssoffor nu efter veckorna i Toowoomba).

Tagmaten visade sig vara bra mycket billigare an SJs sa jag hade inte behovt bunkra upp med sa mycket mat (kalla konserver och kex). Hade fatt en hog med gamla skvallertidningar ifran Gemma som jag roade mig med att lasa samt boken jag lanat av Thane.. lyssnade pa pausmusiken (country..) varvad med turistinformation som de spelade i hogtalarna.. och stirrade ut over de vida, roda landskapet.. De grona kullarna runt Adelaide sag jag ju inte mycket av kvallen da taget gick och morgonen efter var vi redan ute pa Nullarbor Plains (stort som tva ganger Storbrittanien). Landskap med farre och farre trad och buskar och till slut bara grastorvor.. Rogivande men alldeles for mycket tid att tanka pa totalt onodiga saker som livet, karleken och framtiden. :-) Mitt upp i alltihopa fick jag plotsligt en och en halva timme extra att sla ihjal p.g.a tidsskillnad. Taget stannade har och var.. som i Watson som visade sig vara bara en skylt och sa en sandig vag som ledde fram till skylten. En aboriginsk familj gick av och in i en jeep som stod och vantade.

Den andra morgonen forandrades landskapet drastiskt till skog och sma bäckar och lite innan nio rullade det in pa stationen i Perth. En man ikladd uniform fran karantanmyndigheten gick runt pa taget for att samla in frukt och gronsaker.. det far man namligen inte ta mellan staterna. Jag mottes pa stationen av mammas kusin Mariette, som pluggar i Perth, och hennes svenske kompis. Trevligt att traffa slakt sahar langt hemifran, aven om vi aldrig traffats forut, och inte minst fa prata lite svenska innan man glommer av det helt. ;-) Oturligt nog hade hon fatt ryggskott tidigare pa morgonen sa forsta stoppet blev hos en kiropraktor innan jag lamnade av ryggsacken i hennes gastrum och vi tog pendeltaget in till stan och kollade runt lite. Hamtade lite broschyrer for en ev. utflykt nagonstans och var Camden-lika marknaden i Subiaco for att kopa frukt och gront.

Dagen efter (6 juni) akte vi ut till fororten Armadale for att kolla upp yoga-stallet dar jag tankt wwoofa. Mysigt bland skog, en liten back, lite djur.. och bade tipi och svetthydda. Ena halvan av paret, Robert, verkade trevlig, men hans fru en aning pa daligt humor.. Hejade knappt. Pa kvallen var det dags for nationaldagsfirande pa svenska restaurang Miss Maud's med Svenska Klubben i Perth. Oj sa svensk man kande sig bland flaggor, Carl Larson-bordsunderlagg, dalahastar och skyltar med 'pojke' och 'flicka' pa toaletten. Och inte minst smorgasbordet med sill, lax, sallader, morkt brod, kaldolmar, artsoppa, jansons.. och prinsesstarta till efteratt. Och sa sjong vi givetvis nationalsangen och lite snapsvisor. Inte visste jag att det fanns sa manga utlandssvenskar och svenskattlingar i Perth! Vi satt jamte tva svenska tjejer med australiensiska pojkvanner.. Pratade bl.a. lite om permanent visum och partnervisum.. kackt att fa lite tips.. man vet ju aldrig vad som hander.. ;-)

Haromdagen fortsatte vi pa den svenska banan med ett besok pa IKEA. Lustigt att se att namnen ar detsamma. Maste vara svart for de stackars australiensarna att uttala saker som 'Grönö' och 'Lysa'. Kopte en pase salta sillar (och betraktade hyllorna med knackebrod, lingonsylt, kaviar, artsoppa..) i deras butik med svenska matvaror. Forhoppningsvis ar jag kvar har i Perth till midsommar sa den kan bli enligt tradition med sill och potater. :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet