Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Söndag 20 Juni 2004 - Exmouth

Narkontakt med Aussie wildlife - Joey, Nemo, Skalm

Hejsan! Har nu kommit till Exmouth norr om Perth.. Har ar vintern inte dum alls.. 28 grader, klarbla himmel och 23 grader i vattnet.. :-) Tur att det inte ar sommar for da hade det varit uppat 40.. Ar har pa ytterligare en 'spindeltur' (Redback Safaris) fast denna gangen 7 dgr North. Annu en trevlig liten grupp pa sju personer. Engelsmannen dominerar aven har (3 st) men aven tva japanskor och en schweizisk tjej.. och sa en guide forstas. Dom om min forvaning da jag stod och vantade pa motesplatsen i onsdags och ingen mindre an samma medelalders Jim med cowboy-hatt, fran min forra tur, steg av bussen.. Men han var ju en skojig prick.. :-)

Har snorklat hela dagen idag pa Turqoise Bay i korallrevet Ningaloo Reef. Borjade med att kolla pa anslagstavlan over alla farliga kryp som bor i vattnet. Som t.e.x en viss blackfisk.. fast bara man lyckas halla andan i 20 min overlever man, lugnade oss Jim med.. Och sa kartor over de starka strommarna i vattnet.. fast de gjorde att man slapp simma utan istallet kunde flyta med utmed stranden och kika ned i det grunda vattnet. Gallde dock att hoppa av i rattan tid sa man inte flot ivag och hamnade i Afrika.. ;-) Sag massa fargglada fiskar (bl.a Nemos slaktingar - dvs clownfiskar), mindre fargglada koraller (mest fyra nyanser av brunt..), svart-vita fiskormar (var visst 10 ggr farligare an ormarna pa land sa Jim.. som tur var efter simturen annars hade den blivit mkt kort..), skoldpadda.. (valdigt gracios i vattnet.. sag nastan ut som om den flog), sag nastan en haj ocksa. Nog lika bra att det bara vara nastan.. aven om Jim havdade att de var ofarliga och som mest nafsade lite pa en.. En harlig upplevelse!

Aven igar var det snorkling som gallde, fast da ifran bat med glasbotten. Trevligt det ocksa forutom kaptenen som var en hastesvansbekladd, brunbrand kille med ett irriterande skratt som han garna anvande till att skratta at sina egna torra skamt.. Badade ocksa vid Shell Beach - en strand helt utan sand utan istallet fylld av snackskal. Trots den klarbla himlen och spegelblanka, klara vattnet var det bara jag i gruppen som badade.. (berodde kanske pa att vattnet var lite kyligt med australiensiska matt matt.. fast har man bara badat 5 ggr hittills sa ar man inte sa krasen.. ;-) .. eller sa kanske det berodde pa att stranden lag i Shark Bay).

Det har varit manga moten med australiensiska djurlivet under den har turen.. Som haromdagen da vi stannade i Monkey Mia och motte de 10 delfiner som varje morgon kommer in till stranden for att leka och tigga fiskar. Haftigt att bara vara 2-3 meter fran de intelligenta djuren! Och sa stannade vi for en halvmeterlang odla pa vagen nar vi korde genom bushen. Trots sitt stora gap var den ofarlig (enligt Jim.. i vanlig ordning) sa vi tog alla chansen att bli fotade med den.. Desto gulligare var den 'joey' (kanguruunge) jag matade med nappflaska pa Overlander Roadhouse. De hade tagit hand om fyra foraldralosa kangurus. Himla sota! Ser i narbild ut som en blandning mellan hund och radjur.. Var nara att ta med mig den 'hem' till Perth.. men vet inte riktigt vad Mariette hade tyckt om det. :-)

Har ocksa sett de markliga Pinnacles.. en hel 'oken' av naturliga stenpelare som bildats av de starka vindarna (tror jag..). Alla mojliga formationer: kyrka, fiskgap, spoke och en liten koala. Sophie fran gruppen stirrade sig blind pa stenen.. trodde hon skulle fa se en riktig koala.. *ler*

Sa an sa lange kan jag halla med ryktena om att vastkusten ar val vart ett besok. Nu bar det dock av soderut mot kylan igen. Kanns ju lite bakvant..

Hart hort ryktas om att det ar fotbolls-EM.. Hur gar det for Sverige?

Anna L: Kul att ni ar hemma igen! :-) Ska bli trevligt att ses sen i host och hora om hur det var i Bryssel!
Anna K: Skickar dig ett sms nar jag ar tillbaks i Perth. Telefonen fungerar lite daligt har ute. Skulle kopt annat abbonemang an vodafone..
Erika H: Fick du mitt sms? Ar du fortfarande kvar i Dublin?
Karin: Mmm.. svenska jordgubbar.. svenska sommarkvallar... Later som om du haft en trevlig tid i UK! Ja, ska bli skoj att ses i host och utbyta reseminnen. :-)
Ulrika: Later som ett intressant amne att skriva om! Vore skoj att lasa den sedan! :-) Hemresa blir antagligen den 15 augusti. Skulle ju egentligen till Thailand i 2 veckor men skippar det. Stannar ev. lite langre i Australien och uttnyttjar visumtiden och forsoker jobba lite mer.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet