Stöd Ukraina

Perrs blogg

Torsdag 16 Juli 2009 - Lycksele

Från Karlstad till Lycksele

Dag 1
Tidig start. Eller iaf hyggligt tidig. Tänk att Uppsala till Gävle går så otroligt smärtfritt nu för tiden. I Gävle lunch med gammal Norrtelje/Gävlevän i Bologneskogen. Han berätta att det gamla hederliga puben McGills hade stängt igen : -( . Gött väder var det men ett och annat stänk kom ändå. Gjorde en turbo-sightseeing med min kära och visade hur det var förr och hur det har blivit (bodde där 2001-2004). Mina smultronställen gck snabbt att visa. Varning: Torget i Gävle såg inte mycket ut för världen nu. Byggjobbare och byggställningar och grushögar var allt man såg.

Hann också med Hudiksvall innan Sundsvall angjordes. Hade bara sikten varit något bättre där uppifrån berget hade allt varit fin-fint. Nu såg vi nada. Vi såg filmjölk så långt ögat nådde. Annars är sikten ned över Sundsvall däruppifrån berget magnifk sägs det. Vad vi istället såg var tappra kämpar med rullskidor under fötterna. På ngt mirakulöst sätt tog de sig upp till entréplan på hotellet. Och det är höjdskillnad vill jag lova. Kämpar! Jag var/är säker på att de hade en följebil som skjutsade så fort ingen såg...

Istället för fin utsikt vart det Kinakrog nere i stan för oss. Det har för mig inte skett sedan... Sundsvall brann... tänkte jag säga. Men det stämmer ju inte eftersom det skedde 1888. Då hade staden förresten drygt 10 000 invånare såg jag. Nu påstår de sig ha 95 000.

Dag 2
Filmjölken/förlåt dimman, var tät omking oss. Vi drog helt enkelt därifrån. Norrut var det som gällde.
Nästa sovplats var Högbondens fyr vid Höga Kusten. High Coast är lika fantastisk häftig som den låter. Det blev givetvis foton på bron (se mina upplagda foton). Nära 200 meter sträcker sig hängbrons torn. Före vi kom fram dit var det kaféet Rutiga duken i Härnösand. Kan rekomenderas vamt. En miljö som kan passa de flesta. Stora bullar hade de också. Och fyndiga citat på väggarna. Efter Härnösand var det linbana upp på Skuleberget som stod på tur. Väl i klass med utsikten i Åre när man tagit sig upp där, med den skillnaden att nu handlar det om utsikt från Europas högst belägna kust-anslutna berg. Skuleberget var det alltså. Glöm inte bort det!

Sen var det att köra iväg mot färja till Högbondens fyr. Underbart väder i färjelägret där vi åkte ifrån. Men ute till havs låg dimman tät. Säg inte ett dyft. Även här var det filmjölk. Ändå var det mycket trevligt. Ro i kroppen, träffa trevliga människor och en intressant historia om denna fyr, de som bott där och hur de bott där på den lilla ensliga ön. Just nu var det ensligt på ett rofyllt sätt.

Dag 3
Nu handlade det om en av sveriges nyaste hockeyarenor, wienerbröd på fik i Ö-vik, underbart väder, trubadur i park i Umeå och fin middag på Hotell Lappland.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet