Stöd Ukraina

Cecilajjas blogg

Fredag 22 Juni 2007 - Sucre

Fotboll & Tv-framträdande

GLAD MIDSOMMAR på er!!

Jag har varit på en fotbollsmatch här i Sucre. Det kanske låter otroligt för er som känner mig lite bättre, jag är av den bestämda åsikten att sport är till för att utövas och inte tittas på... MEN, när i Sydamerika, är det nog en av de saker man bör göra för att slippa skämmas gissar jag... :) En seriefinal-match. Det var rätt fräsigt faktiskt, åtminstone till de började sparka bollen fram och tillbaka, då tystnade publiken (25.000 stycken) helt och hållet. Inga mål blidde det heller, laget Potosi vann helt enkelt på Walk-over eller vad det heter. Fyrverkerier och annat kollijox skickades upp i luften och jag fick två nedfallande pappkartongshylsor i skallen. Det var mindre kul.

Demonstrationerna och tårgas och skarp ammunition eskalerade i styrka i en vecka ungefär. Studenter från universitet i närliggande städer kom och hjälpte till med protesterna. Potosi och Ururo är två städer som anslöt sig, tyvärr så är det de två städer som har obegränsad tillgång till dynamit iom att det är de största gruvplatserna här. Det gick riktigt hett till vill jag lova. Nu till den ljusa sidan: de fick som de ville! Regeringen gick med på att till att börja ha ett resonemang med dem och det slutade med att de får behålla Autonomin inom universiteten. Vilken i sin tur innebär att de får välja vad de vill studera och inte bli tilldelad ett program av regeringen, så allvarligt kunde det ha slutat. Många jämför dagens regering och Evo Morales med situationen i Venezuela, Cuba osv... en riktig kommuniststat om de inte står på sig...

Jag är nuförtiden en TV-stjärna i Bolivia by the way!! :) var med i en live-show igår. Sug på den ni :) Det var en av kanalerna som hade kontaktat FOX och undrat om de inte ville komma och presentera vad de håller på med på Fox. Så i egenskap av volontär ville de att jag skulle bli med. Jag satt och pratade med en nio-årig tjej, Viviana som studerar engelska, på engelska till att börja med, sedan började programledaren att intervjua mig på spanska...:/ Han pratade riktigt snabbt, men jag trodde mig förstå bitar av vad han försökte säga i alla fall, så jag svarade i samma tema jag trodde var anledningen att vi var där och det funkade fint. I alla fall sa de andra lärarna som var med att de var mycket imponerade av mitt "framträdande" :) Jag ska försöka forska i om det går att se det på internet, jag vill om inte annat se det själv...:)

Ikväll, fredag, är det en avskedsfest för mig. Påsöndag beger jag mig till La Paz och Lake Titicaca, Maccu Picchu osv...det kommer att kännas konstigt att vara resenär "på riktigt" igen, och jag kommer att sakna mina nya polare här. Men det kan inte hjälpas. På lördag är det en festival som firar den kallaste dagen på året, San Juan. Då blir det en avskedsfest med familjen i huset. Kommer nog att vara en bakfull Cecilia som sätter sig på bussen till La Paz...

Hoppas sillen smakade bra...och nubben likaså :) Jag ska minsann förlusta mig i allsköns gourmet-saker när jag kommer hem. T.ex. Herrgårdsost, kaviar, sill, mjölk, leverpastej, surströmming...ni vet...det som man inte förstår att man saknar förrän det är borta ur ens liv...

Varför sjunger man Räven raskar över isen på Midsommar?!

Puss & Kram,
Cecilia
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet