Stöd Ukraina

Martinaanitrams blogg

Onsdag 9 December 2015 - Sri Lanka

Födelsedagsresa till Sri Lanka

Vi åkte till Sri Lanka med Qatar Air, vilket var riktigt bra. Vi mellanlandade i Doha där vi väntade lite drygt en timme. Detta var skönt så att vi fick sträcka lite på oss. Väl framme i Colombo hade vi en minibuss med en chaufför som körde oss, den ganska långa sträckan, till Beruwala. När vi först rullade in mot hotellet hann vi alla tänka "Ska vi bo här?". Det var en liten grusväg, fula slitna hus runt om. Men vi kom i alla fall fram till en stor grind, ägarna öppnade och där inne var det jättefint. Vi välkomnades och visades till våra rum. Mamma och pappa fick rummet längst bort, det var även störst men hade ingen AC så efter några dagar bytte de rum till ett vid poolen. Vi hade också ett av rummen vid poolen. Gabriel och hans dåvarande tjej fick ett annat rum, alla rum var mysiga och fräscha, men man vill ha de vid poolen, som vi för övrigt hade nästan helt för oss själva. Det fanns bara sju rum tror jag det var, och vi hade ju tre av dem.

Stranden ligger nära hotellet och den var fin. Lite smutsig, men man kan ligga vid hotellets solstolar.

En dag åkte fyra av oss till en ö där det inte fanns vare sig något parasoll eller träd att söka skugga under. Det var en superstor och fin strand, bara precis på andra sidan viken, vi åkte båt dit. Så åt vi lunch på ett hotell där, det finns lite större hotellkomplex på den ön.

En annan dag åkte vi båt till en annan ö, där gick vi runt och kollade och hade med oss han som körde båten. Han berättade om växterna som fanns, vad de användes till och så. Johan och Gabriel snorklade men det gjorde inte jag och Emilie.

Vi var också till Mirissa för att titta på valar, vi såg valar men inte så tydligt. Vi hade vår egen chaufför och taxi som var med oss hela dagen. Vi var även till ett annat ställe, om det var Unawatuna, Hikkaduwa eller Weligama kommer jag inte ihåg. Vi åkte runt till lite olika ställen för vi ville inte ha så stora vågor. Jag gick bara ut med brädan en gång, men jag fick den i ansiktet och gick därför inte ut något mer. Johan och Gabriel surfade lite, de lyckades stå upp ett par gånger på vågorna. Där åt vi även lunch.

Sen frågade chauffören om vi ville se Galle Fort men vi ville bara hem då.

Mamma fyllde även 60 år när vi var i Beruwala och jag och pappa åkte iväg några dagar innan för att ordna med en fin restaurang som överraskning. Det var på ett lyxigt hotell, medan fick Emilie lura med mamma ut på stan och kolla på teer och liknande.

På hennes födelsedag blev hon uppvaktad av oss, men även av hotellet. På kvällen åkte vi till det andra hotellet och fick ett runt bord utomhus, det var riktigt vackert och väldigt god mat. Man fick inte ha shorts, så hade man det fick man ett förkläde att skyla sig med.

Efter lite mer än en vecka var det dags att byta ställe. Vi åkte till Negombo. Stranden var fin, men vi badade inte en enda gång där. Vi låg inte heller vid vår pool mer än första dagen. Istället hyrde vi in oss på grannhotellets pool och låg där. Den enda utflykten vi gjorde i Negombo var att åka ut med en båt, vi tog två tuk-tukar och åkte till vattnet. Där var det en kille som skjutsade runt oss och visade mangroveskogen, fåglar och mindre byar. Det var roligt!

På julafton solade och badade vi, satt på vår takterrass och senare åt vi buffé på grannhotellet. Vi dansade också till "Hero".

Vi gillade Beruwala mycket mer än Negombo, som var lite smutsigt och stökigt i jämförelse.

Sri Lanka överlag är fantastiskt och vi skulle gärna åka tillbaka dit. Kanske se Adams Peak och Sigiriya då.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet