Stöd Ukraina

Bies blogg

Torsdag 27 Mars 2008 - Thailand

Familjeresa till Thailand

Vi gjorde en familjeresa i november 2007, totalt var vi 15 personer. Barnen, sju till antal var allt mellan 1,2 - 11 år.
Min man och jag har arbetat och bott i Thailand under ca 1 år och har köpt en lägenhet där, men av våra barn var det bara den äldste sonen har varit där vid ett tillfälle tidigare, så det var lite av en drömresa för dem alla. Visst kände vi lite osäkerhet hur den långa flygresan skulle fungera med de minsta små "vildingarna" .
Vi valde att inte bo i vår lägenhet under den här resan, bara visa upp den för familjen så de själva kan låna den senare. Den här resan ville vi skulle vara en upplevelseresa till lite olika ställen.

Vi bokade allt boende hemifrån på nätet, och vårt första stopp var Jomtien beach, så vi kunde visa upp lägenheten som ligger söder om Jomtien. Därefter åkte vi vidare till Koh Chang där vi bodde på White sand beach i 9 nätter, där hade inte vi varit tidigare, så det blev en ny upplevelse för alla. Sedan åkte vi till Bangkok för att ta del av stortstadens myller under ca 1,5 dag innan flyget gick hem till Sverige igen.
Det var en fantastisk resa, alla bokningar fungerade toppen, bara lite extra bäddar som fattades och som vi fick fixa på plats, men allt ordnar sig. Det är inte speciellt komplicerat att vara i Thailand, alla är så hjälpsamma och trevliga.

Tänk vilken lyx att få vara tillsammans i lite mer än två veckor, bara umgås, uppleva saker tillsammans, vara i sol och värme, gräva i sanden, bada, sitta under palmerna och läsa högt i en spännande bok för de största barnen, ligga på rad under palmerna och få massage, äta färsk frukt på stranden och god mat på restaurangerna.

Det blev om vi trodde, alla blev helt frälsta i Thailand och spinner nu planer om när och hur de ska göra nästa resa. Själva har vi två resor dit bokade, en i juli och en i december, då vi åker med våra bästa vänner för att fira jul och nyår i värmen.
Att resa med barn till Thailand kan varmt rekommenderas,
Dela med andra:    

Kommentarer
Bie säger:
Hej! Vi har inte provat så många olika hotell i Jomtien, men det finns ett stort utbud. Men, Jomtien Thani Hotel är ett hotell som ligger bra till och hyfsad standard, där det också finns pool.
Södra delen av stranden är inte så bra som norröver, där det också finns gott om solstolar om man vill ha det.
De flesta restauranger och affärer ligger i norra och mellersta delarna. I södra delen av Jomtien är det inte alls mycket. Det finns inte så mycket affärer i Jomtien, så jag rekommenderar att ta en Songthaw till Pattaya, där det finns mycket mer utbud för shopping.
Hoppas ni får en bra resa!
Postat 2009-05-14 20:17  Anmäl
Bee säger:
Hej! Jag ska åka till Jomtien nu i sommar! Jag undrar om du har några tips vad gäller boende? Vad är det för skillnad på norra, centrala och södra delen av stranden? Var ligger restaurangerna och affärerna? Tacksam för svar!
Postat 2009-05-14 18:40  Anmäl
Bie säger:
Ja, helt underbart! De e en lycka att ha möjlighet.
Postat 2008-04-21 11:14  Anmäl
Marilcj säger:
Visst e de ett kanonland att resa runt med barn i!
Ju mindre barn är nästan dessto bättre känns det som!
Postat 2008-04-16 09:58  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet