Stöd Ukraina

Hannaconaccas blogg

Fredag 11 Augusti 2006

Extraknäck!

Nu ska jag berätta om mitt senaste jobb!

Yes, nu har jag ænnu en punkt att lægga till på mitt inte alltfør långa CV. En liten ledtråd:
- Mina damer och herrar! Å Geiranger Cruise Handlings vægar hælsar jag er vælkomna till Geiranger. Jag heter Hanna och ska vara er guide idag - nær vi tar oss upp till toppen av berget Dalsnibba.
Fast egentligen børjar det antingen med "Meine Damen und Herren" eller "Signore e signori".
Just det! Har fått jobb som guide! Birgitte hær på hotellet jobbar som det och en dag nær vi gick och badade i fjorden så var hon och pratade med sina chefer eftersom hon inte kunde jobba ett pass. Men, jag kanske kan få vikariera? frågade jag lite førsiktigt, och sedan var hela karusellen igång. Næsta dag hade både Anna och jag fått jobb och det visade sig att guider behøvdes i mængder. Har i princip redan fått jobb næsta år - och nu innan jag åker hem blir det några turer till. Vi tar hand om passagerarna på kryssningsfartygen som kommer hit och åker med dem upp till Dalsnibba + ev. Ørnvægen. På resan ingår vissa fotostopp och kaffepaus. Den førsta turen var då på tyska før några dagar sedan, och med tanke på att vi fick manuset dagen innan så gick det væl ganska bra. Dock blev jag nervøs så fort jag var tyst och pladdrade dærfør på om det mesta som fanns i det 15 sidor långa manuset - tills jag verkligen inte hade mer att sæga. Blev dærfør orolig næsta dag nær detvar dags på italienska och jag bara hade ett halvt manus - det tog slut på toppen av Dalsnibba... Om jag sparade några stycken och var tyst lite mer på vægen upp kanske det skulle funka... Inte hade jag behøvt oroa mig, detvar ju italienare jag hade på bussen. Turen gick ungefær såhær: Ja, och hær på vænster sida kan ni se den gamla bondgården We... - Aaaanna!!! Fryser fjorden? - eh, ofast inte. Ja, som sagt, bondgården Westerå... Aaaanna!!! Vilka djur finns hær? AAAAnnna, ær du gift? Aaaaanna jag har en volvo!