Stöd Ukraina

Sirapps blogg

Måndag 31 Augusti 2009

Ett sista dopp i Medelhavet och en finalmiddag i Pythagorion!

Klockan sju på morgonen vaknar vi av att någon häller hinkar med vatten på taket. Det visar sig inte stämma, utan det ÖSREGNAR ute! Vi fattar ingenting till en början utan först när vi tittar ut genom fönstret inser vi att vi kanske borde ta in våra plaskvåta handdukar. Efter fem minuter tittar solen fram och det blir 25 grader och regnbåge på himlen!

Vår värdinna berättar att det var jordbävning samma dag som vi kom, dvs när vi satt på båten. Det hade skakat rejält och hon själv hade stått och vattnat blommorna och blivit så nervös att hon stoppat vattenslangen i fickan... Nu på morgonen hade det ösregnat och för några dagar sedan hade det blixtrat. Ups! Vi hade ju haft strålande sol ett par mil bort!?

Vi tar det lugnt på morgonen eftersom våra handdukar måste torka!! Hm... Halv tio låser vi dörren och går mot Potokaki. Stranden ligger bara 10-15 minuters promenad bort. Vi lägger oss under ett träd nära duschen - en otrolig fördel med att ligga på större stränder. Jag älskar den där duschen. Parasollet används mest som skugga åt våra ryggsäckar och vattnet. Inte åt oss.

Solen, havet och Grekland visar sig från sin allra bästa sida och fast stranden på bilder kan se lite halvtrist ut så är det fantastiskt vackert. Man slipper sanden som blåser och det är inget "rullgrus" i strandkanten så man knappt kommer upp från vattnet. Bara platta klapperstenar som inte alls är så tokiga att ligga på - tycker vi.

Flygplatsen ligger en bit bakom stranden och det är jätte kul att kolla när planet lyfter. Jag är barnslig, jag vet! :)

Vi käkar aprikoser - så klart! Och spenatpajer. Mumma! Det är jätte skönt i solen och det fläktar precis lagom. Vi stannar ganska länge och börjar gå hemåt vid fem. På vägen hem går vi förbi baywatch-tornet och hittar en snygg sopsortering. Ganska gullig tycker jag :) Inte en pappersbit låg på stranden.

Den första "solstolsgruppen" sedd från Pythagorion har orangea parasoll och en solstol med parasoll + vattenflaska kostar 3€. Dricka och glass finns i baren lite ovanför. Någon dunka-dunka musik är det inte heller utan bara skönt "lunk". Ganska lite folk och jätte härlig stämning! Jag blir nästan lite förvånad över min egen förtjusning... ;)

Det är skönt att gå i eftermiddagssolen och vi tar det lungt hem.
Stannar lite då och då och fotar, tittar lite i affärer och köper glass. 1 liter färskpressad apelsinjuice kostar 3€ så vi köper en flaska också. Affärsinnehavaren har ett helt flak med apelsiner som han pressar. Jösses vad gott! Lite synd att jag inte fick hela flaskan för mej själv. Men sånt överlever man! :)

På kvällen äter vi på taverna Platania på torget precis utanför vår pension. Favoriten nummer ett. Ägarinnan kommer från Holland och hon har haft restaurangen med sin grekiske man i 6 år tror jag hon sa. Chicken Souvlaki smälter i munnen och tzatzikin är om möjligt ännu godare än i förrgår. Ägarinnan, jag har glömt bort vad hon heter, säger bestämt att det här ska bli vår bästa kväll. Sen gör hon ännu mer slag i saken och fotograferar oss. Hur som helst en av de bästa tavernorna vi ätit på i Grekland. Vi kramas hejdå och självklart måste vi komma tillbaka! :)

Nästa morgon ringer vår värdinna efter en taxi. Färden till flygplatsen tar 4 minuter och kostar 10€. Fast vi är tre timmar tidiga - tro det eller ej, det är trevligare att hänga på flygplatsen än på rummet - så har incheckningen öppnat. Vi shoppar i taxfree och pratar med våra hotellgrannar som ska flyga till Göteborg en timme innan oss. Tiden går jätte fort och vips sitter vi på planet! Jag mår illa, ätit för lite, och lovar mej själv åter igen (förra gången var i Indien när jag fick flyga med salmonella) att jag aldrig mer ska utsätta mej för en flygtur. Det löftet kommer dock aldrig hålla. Haha, att jag ens försöker.

Hemma i Stockholm blir det puss- och kramkalas med mamma. Pappa packar upp spriten från taxfree som mamma genast kontrollerar (hon har fått världens ryck med drinkblandningar!) och sen ska parfymerna doftas på och vi kollar på bildspel och frossar godis. Från taxfree så klart! Bilderna kommer dock från kameran.

Somnar sött med tankarna fortfarande i Grekland. Fast jag känner mig jätte pigg somnar jag på fem minuter. Kan ha att göra med min sköna säng, kanske? Madrassen är så mjuk att det känns som jag ska sjunka genom golvet!
Dela med andra:    

Kommentarer
Malbork säger:
...man börjar att längta till Grekland. Ösregn lät härligt. Tack för en bra och personlig berättelse.
Postat 2009-09-10 20:13  Anmäl
Maggie säger:
Tack för din blogg. Man längtar verkligen till Grekland nu.
Postat 2009-09-05 21:08  Anmäl
Gullsing säger:
Jättetrevlig blogg om din resa. Det ger sug efter Grekland. Men jag har ju tur, för om bara några dagar reser vi till Kos. Där får jag också de goda rätterna du beskrev.

Gilla
Postat 2009-09-01 00:12  Anmäl
Gbenskar säger:
Jag tycker så mycket om att läsa dina bloggar. Dom är lättlästa, roliga och informativa samtidigt. Du skulle kunna skriva en bok med dina reseskildringar.
Postat 2009-08-31 22:55  Anmäl
Merlin säger:
Tack för fina bilder med blogg.
Postat 2009-08-31 21:45  Anmäl
Jojes säger:
Du är väldigt duktig på att skriva på ett intressant och berättande vis. Längtar alltid till Grekland.
Postat 2009-08-31 20:54  Anmäl
Brigitta säger:
Tack för en trevlig beskrivning. Man längtar dit. Och du är jätte duktig på att ta bilder.
Postat 2009-08-31 19:09  Anmäl
Travellover säger:
Du har gjort en väldigt bra resedokumentation! Väldigt trevligt.
Postat 2009-08-31 18:31  Anmäl
Sierra säger:
Du ar en rackare pa att skriva bra!
Halsningar fran ett soligt och varmt Pythagorion...+32 i dag...
Postat 2009-08-31 16:35  Anmäl
Kustaffe säger:
Ännu en trevlig berättelse som man lever in i
Affe
Postat 2009-08-31 15:46  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grias Pedima
12 år sedan
Glass i stora lass
12 år sedan
Blått och vitt
12 år sedan
Riktig Semester
12 år sedan
Årets Greklandsdos
13 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Kustaffe
Kustaffe säger om Sirapps bild "Pythagorion":
Här skulle jag nog kunna tänka mig att sitta ner
25 december 2009 22:34
Arven
Arven säger om Sirapps bild "Potokaki":
Snygga soptunnor. Färgglada.
3 september 2009 11:54
Gbenskar
Gbenskar säger om Sirapps bild "Potokaki":
Flygplatsen ligger nära tror jag...
31 augusti 2009 00:21