Stöd Ukraina

Sirapps blogg

Torsdag 20 Augusti 2009

Apelsinjuice, jordgetingar och vackra stränder på Samos

Vi vaknar ganska tidigt och efter frukost sätter vi direkt fart mot Eupalinous vattenledningstunnel som ligger ovanför Pythagorion. Vi ser många som vandrar upp för att besöka tunneln och även ett kloster som finns där. När vi parkerat går vi upp till ingången och möts av en lapp med texten "stängt pga jordbävning". Jahupp! Bäst att åka vidare.

Ingången till tunneln.
Vi åker till byn Manolates på norra Samos. Vägen upp är vacker som en dröm med träden som tak och bäcken porlandes. Tyvärr här vi inte så mycket efter som vi sitter i bil, men det är vi ganska glada för ändå. Branta, knivskarpa kurvor, hua! Vi kommer knappt runt med bilen på ett ställe. Vi har rutorna nedvevade och kör långsamt så vi hinner supa in lite av atmosfären i alla fall :)

Vi parkerar på parkeringsplatsen - vi är inte ensamma här, inte! Det finns till och med en karta över byn där alla tavernor och butiker är utsatta. På gränsen till för tillrättalagt. Men vi går längs huvudgatan och kollar lite i keramik- och konstaffärerna. Vi hittar grymt snygga nyckelringar. 10€ styck kostar de så jag bangar lite men självklart ångrar jag mej efteråt. Typiskt.

Vi går omkring i byn ett bra tag och är glada att vi inte lät oss luras av den stora kartan vid parkeringsplatsen. Här är riktigt mysigt, och inte alls tillrättalagt så fort man kommer en meter utanför huvudgatan, men inte heller där är det för mycket.

När vi kikat klart i gränderna och tryckt i oss resans största glass åker vi ner till kusten igen och Kokkari.Vi kör lite fel men trasslar oss till slut fram bland gatorna och hittade en avsides gränd där vi parkerar. Sen går vi lite längs hamnpromenaden. Här är det restaurangerna som har första parkett mot vattnet. Vi som går får nöja oss med att titta på taverna- och caféstolar och vackra hus, med undantag för delen som syns på bilden, där går man på andra sidan om tavernorna.

Vi slår oss ned på café blue... någonting och beställer in "lunchlight". För mig den godaste apelsinjuice jag druckit i Grekland + toast. Mums!

På vår karta ser vi tre stränder utsatta inte långt ifrån oss. Lemonakia, Tsamadou och Tsabou. Vi bestämmer oss för Lemonakia som ligger närmast. Kanske också för att vi inte skulle råka läsa fel på skyltarna och åka till "fel" av de två andra stränderna ifall vi valde en av dem. ;)
Vi parkerar oss som vanligt en bit bort från solstolarna och idag fungerar parasollet utmärkt. Ingen vind. Det kanske inte är så mycket parasollet förtjänst men ändå. Det blåste i alla fall inte bort.

När vi kommer upp från badet och lägger oss för att torka kommer några varelser surrande i ansiktet... GETINGAR! Jag får inte panik, men nära. Usch. Vi sätter oss blöta och i bara badkläder och handduk i bilen och kör till Tsabou. Vi gapskrattar åt vårt lilla agerande :)

Här är inte en enda geting och stranden är fem gånger så bred som Lemonakia. Där fick man knappt plats med handduken utan att den låg i vattnet. Vattnet är klart och här är mycket mindre folk.

Stranden är kanske inte den bästa vi kommer till på vår resa, men väl EN av de bästa. Lagom långgrunt och dusch finns. Några konstiga strömmar existerar också. Man dras i sidled längs med stranden och inte utåt som tur är, men vi undrar först hur vi kunde komma så långt ifrån våra handdukar, haha!

Snillet spekulerar på Tsabou beach :)
På hemvägen åker vi ner till Posidonio men det är molnligt där, byn är folktom och det infinner sig en lite lustig känsla. Inte speciellt trevlig. Stranden är smutsig och allt ser allmänt ostädat ut.
Vi åker hem och sitter på balkongen som vanligt innan vi äter middag. Hamnpromenaden blir det idag. Alla restauranger i gränderna är fullproppade med skandinavier och skyltar utanför visar på rekommendationer från Apollo, Ving och Fritidsresor! Nej, tack.

Vi lämnar tillbaka bilen också, och funderar på att hyra moped imorgon för att åka till Potokaki, men våra hotellgrannar säger att det bara tar en kvart att gå, så vi bestämmer oss för att satsa på lite motion istället!
Dela med andra:    

Kommentarer
Malbork säger:
Bra berättat. Intressant att läsa.Tsabou ser ut att vara en fin strand. Inbjudande och grekisk.
Postat 2009-09-10 20:05  Anmäl
Rolf_52 säger:
trevlig rapport och härliga bilder
Postat 2009-08-23 20:55  Anmäl
Bittan säger:
Tack för din berättelse och fina bilder!
Postat 2009-08-23 07:45  Anmäl
Merlin säger:
Tack för ett fint album o fina bilder. Jag tycker inte heller om getingar så jag hade gjort likadant som du...=).
Postat 2009-08-22 21:48  Anmäl
Sierra säger:
Sköna bilder och trevligt skrivet. Många tack!
På tisdag drar vi till.....just det...Samos..:-))
Postat 2009-08-22 11:07  Anmäl
Mjorumm säger:
Du skriver så varmt och levande och dina bilder är så fina
så jag tackar för en trevlig stund
Postat 2009-08-22 00:16  Anmäl
Kustaffe säger:
Åter igentrevlig läsning och vackra bilder
Affe
Postat 2009-08-21 23:05  Anmäl
Keju säger:
Jag imponeras av dina fina berättelser från er resa. Blir så inspirerad och längtar redan till nästa sommar och Grekland. Nu laddar jag för en Kinaresa (textilresa i samarbete med Hemslöjden) i slutet av oktober. Ska bli riktigt spännande ...och annorlunda.
Postat 2009-08-21 16:55  Anmäl
Travellover säger:
Så vackra bilder! Man blir sugen på att åka dit!
Postat 2009-08-21 14:46  Anmäl
Nisse2ears säger:
Gosh va fina bilder!! Jag trodde först att nyckelringarna var ett hotell som hade rumsnycklarna så - lite coolt. Men sen såg jag ju vad du skrivit!
Postat 2009-08-21 12:07  Anmäl

Sida:12Nästa
Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Grias Pedima
12 år sedan
Glass i stora lass
12 år sedan
Blått och vitt
12 år sedan
Riktig Semester
12 år sedan
Årets Greklandsdos
12 år sedan

Senaste bildkommentarerna

Fila
Fila säger om Sirapps bild "Eupalinous vattenledningstunnel.":
Et spesielt byggverk med en klaustrofobisk inngang!
13 mars 2011 09:48
Drillo
Drillo säger om Sirapps bild "Tsabou":
Det där vattnet är ju helt fantastiskt klart...
5 september 2010 11:27
Mikaelh
Mikaelh säger om Sirapps bild "Tsabou beach":
Härlig bild! snyggt fångat.
27 mars 2010 10:25