Stöd Ukraina

Kin82s blogg

Fredag 31 Oktober 2003 - Vientiane

Ett dygn i buss

I forrgar klockan sju kom en minibuss och hamtade oss pa vart hotell i Hanoi. Killarna akte dan innan och ar nu lite langre norrut i Laos an vi, ska nog motas upp nere i sodra Thailand om nagon vecka! Han som agde hotellet var som varsta maffiabossen, allt vi ville kunde han fixa (sa lange det hade med pengar att gora). Direkt ville han ordna visa till Laos, betalade vi $34 for och fick dan efter...han kande nagon som jobbade pa ambassaden sa han. Sen nar vi ville kolla runt pa bussresor till Vientiane sa han att han skulle ordna samma pris till oss om vi hittade nagot billigare an $17. Och nar vi ville vaxla pengar till dollar skulle han fixa det ocksa...haha, varsta maffiabossen, men han var schysst. Dom var jattegulliga pa hotellet men tyvarr blev vi ganska blasta nar det gallde den fina AC bussen till Laos, efter att ha bytt minibuss till en annu minibuss kom vi langt ut i Hanoi pa en mork gata dar den stora bussen vantade. Skabbiga saten som luktade illa, vi fick iofs tva var, men jag hamnade vid hjulet med min tur. ACn bestod av en oppen dorr och oppna fonster och TVn var en liten Buddha staty med atta roda sma lampor som blinkade konstant!! Vid tre tiden pa natten stannade vi forsta gangen dar man kunde ata, men min mage ville inte ha mat da. Sen borjade vi resan upp i bergen, pa vag upp mot gransen stannade vi och jag kommer vagt ihag en stor fet sten mitt i vagen som en gravskopa tog bort, trodde jag dromde forst. Till slut kom vi till gransen, dar det blaste kallt och var helt dimmigt. Bara en massa berg och fin jungel, helt otrolig utsikt! Vid elva tiden stannade vi forsta gangen for att ata, sista ocksa...sa nar vi kom fram vid sju pa kvallen hade jag fatt i mig lite nudlar (pa 24 timmar!)! Viktvaktarna kan slanga sig i vaggen, haha! :) Vi rakade ocksa ut for vart forst stora missode, mitt pa en rakstracka pangade det till och var fina buss hade fatt punktering! Det blev till att vanta nagon timme pa att busskillarna skulle byta dacket, tur var hade dom ett extra iaf!
Nar vi kom fram igar kvall tog vi in pa ett hotell med AC och den skonaste sangen hittills - svindyrt dock, $11!! Dessutom har man nog blivit forkyld av den jakla ACn, alldeles for kallt, haha!

Hade lite beslutsangest om vart vi skulle harnast for fast att man ar sa trott pa bussresor skulle man vilja se mer av Laos. Men ikvall aker vi VIP buss ner till Bangkok (tar bara tolv timmar, rena barnleken ju) och stannar ett par dagar. Kan handa att vi aker upp till Chiang Mai darifran! Lite synd att missa Laos pa det sattet, men samtidigt sa finns det nagot att aka tillbaka till! :) Dessutom borjar packningen bli lite val tung, ska skicka hem Vietnam shoppingen fran Bangkok. Ska ocksa ta en dag och bara ra om oss sjalva med massage och ansiktsbehandling... det behovs!!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Resfeber
16 år sedan
Hemma igen
16 år sedan
Back to Europe
16 år sedan
San Francisco med fest och shopping
16 år sedan
Los Angeles
16 år sedan