Stöd Ukraina

Famlofquists blogg

Fredag 31 December 2010 - Koh Similan

En annorlunda Nyårshelg

Hemkomna efter 3 helt fantastiska dagar till sjöss.

Nyårsafton lämnade vi Khao Lak för att bege oss ut på en snorklingstur med Poseidon Tour. Vilka dagar, vilka upplevelser vi fått. Vi har under 3 dagar varit runt på olika platser i ögruppen Similan Ilands.
3 dagar med fantastik snorkling, underbar mat och ännu ett suveränt dyk.
Vår guide Lee från England var toppen och kunde öarna och dess platser utan och innan.

Båtresan tog c 4 h ut, då det var en liten båt som vi bodde 18 st + besättning. Som tur var hade vi ingen sjögång så resan gick lugnt och fint. Första dagen var ju NYÅRSAFTON och den blev annorlunda men lyckad och oförglömlig.

Vi stannade vid Hideaway Bay, Princess bay där vi snorklade och badade och njöt. Medan de andra skulle ta sig en promenad på en av öarna hade vi turen att få plats på en av dykbåtarna som fanns i närheten. Vi dök på Anitas Reef tillsammans med vår spanska instruktör. Vilket dyk, och vilken upplevelse. Vi fick se många fina STORA fiskar. Stefan blev tom lite attackerad av en stor, då menar vi stor ”triggerfish”.

Nyårskvällen firades med mängder av god mat och trevligt sällskap. Innan 12 slaget skickade vi iväg en rislampa med en mängd olika önskningar och tänkte på alla er härhemma. Sedan blev det skumpa och raketer. Alla båtarna runt omkring hade ”bunkrat” upp så det small rejält ute på vattnet.

Nyårsdagen spenderades antingen i vattnet eller på soldäck under en klarblå himmel. Idag när i snorklade hade vi förmånen att få simma tillsammans med sköldpaddor. De är så söta och fina och deras ögon är helt underbara.
Framåt eftermiddagen lade vi till i Donald Duck Bay där vi skulle spendera kvällen och natten. Donald Duck Bay är nog en av de mest kända öarna runt Similan.
Vi badade både från stranden och från båten. Stranden var något av det finaste jag sett, sanden var som mjöl .
Alla barnen & ungdomarna hade massor med bus från båten med många goa skratt.

Vi fick en underbar solnedgång från land och det blev både kvällsdopp och morgondopp.

Sista dagen skulle vi snorklat på Bacon Reef men tyvärr blåste det för mycket så det gick inte att lägga till. Vi fick istället uppleva några andra ställen istället innan båten gick hemåt mot Khao Lak Igen. På hemresan hade vi delfiner längs med fören hem, och bara det är en upplevelse.

Denna båttur är något av det bästa på resan . Vi har varit på fantastiska platser, sett fantastiska djur och ätit fantastisk mat. .
Våra underbara kockar som fanns med oss på resan lagade den godaste thaimaten jag ätit. Hur de kunde få ihop buffé efter, mellan mål och till och med en anka på sen kvällen till nyår är helt otroligt. Livet på båten gick över förväntan och att sova 18 st. i ett och samma rum gick hur bra som helst. Längtar redan och hoppas att få möjligheten att göra denna tur än en gång.
Dela med andra:    

Kommentarer
Klahoj säger:
Ps. Andra inplanerade mål är Aonang/Railay med kringliggande öar. Phuket landar vi i men funderar på att skippa det. Vet ni om det är dumt eller inte? :) Lättast att ta sig till Similian från Phuket?
Postat 2012-02-02 21:03  Anmäl
Klahoj säger:
Hej! Vilken underbar resa ni verkar ha haft och vad fint du skriver! Ett nöje att läsa och se alla vackra bilder.

Jag ska åka till Thailand tillsammans med min sambo om 18 dagar (!!!) och surfar runt för fullt efter tips.

Något som har stått högt upp på listan är att besöka Koh Lipe. Jag har även hört så mycket fint om Similian Islands att det måste med också! Vi landar i Phuket och ska vara borta i 3 veckor. Vi ska resa runt mycket, bland annat Bangkok de sista 3-4 nätterna.

Sammställning av mina frågor till dig:

I och med att S Islands och KL ligger väldigt långt ifrån varandra, tror du det blir tight att hinna med det?
Vad hette snorkelturen och företaget som no gjorde till S Islands och hur mycket kostade den? Det verkade ju helt underbart!
Vilket ställe på KL rekommenderar du till oss som söker lugnt, vacker strand, billigt boende (max 200 kr natten) och allt annat positivt man kan önska sig?
Vilken kamera har ni som tar så bra bilder under vatten? Är det samma som ni tar vanliga bilderna med också?
Har ni några andra tips ni känner är måsten att känna till innan vi åker till paradiet? :)

TACK på förhand,
Klara
Postat 2012-02-02 21:00  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet
Visa alla

Senaste inläggen

Ännu ett Hajdyk
11 år sedan
Tropisk storm
11 år sedan
Upptäcksfärd och skumtomtar
11 år sedan
Dykning med hajar
11 år sedan
Framme på Malapascua
11 år sedan