Stöd Ukraina

Ferre40s blogg

Onsdag 21 Juli 2010 - Filippinerna
Resealbum: ASIEN 2010

El nido

I lördags kom jag till El Nido som ligger i norra delen av Palawan. Är en liten stad och det mesta kretsar kring havet. Resan hit startade 7.00 på morgonen och jag var framme vid 14.00. Vägen var ok ca halva sträckan men resterande var kvalit`en så bra. Hittade ett hotell alldeles vid stranden och är helt ok. Här har de bara elektricitet mellan 14.30 - 6.00. Första kvällen kom ett ordentligt regn och åskväder, vilket gjorde att man blev utan air con eftersom strömmen bröts. Blev inte många timmars sömn eftersom det var olidligt varmt i rummet...

Stället är väldigt lugnt och fridfullt så det är riktig avkoppling. Inte mycket trafik och väldigt lugnt tempo. Det är inte så mycket turister här heller.

På söndagen tog jag en första Island hopping som innebar besök på sex öar, varav två hade laguner som var väldigt vackert. Det blev en heldag ute till havs och innan hemfärd kom det ordentligt med regn, vilket gjorde man blev lite kylig....Turen var bra och fina vyer runt omkring.

Måndag hyrde jag en moped och skulle fara runt. Fick lite tips av uthyraren vart jag skulle åka...Började med ett vattenfall där man hyrde en guide för 100 p (20 kr)eftersom man fick gå ca 40 min in i skogen för att komma dit. Var ett litet vattenfall men det gick att blöta sig allafall i det kalla och klara vattnet.

Efter detta åkte jag vidare till en strand var det tänkt men jag körde och följde anvisningarna vart det var....det visade sig att det var väldigt långt och mitt ute i ingenting. Vägen var väldigt dålig och på vissa ställen nästan obefintlig...Hade också fått rådet att vara på ett visst ställe före 17.00 för att hinna tillbaka innan mörkret. Jag tog och vände om för att vara säker att hinna. Jag for till ett annat ställe istället lite utanför staden.

Väl tillbaka så kändes det i ryggen efter de dåliga vägarna man for runt på.

Tisdag blev det ytterligare en Island hopping och denna gång hyrde jag en kajak också för jag ville inte snorkla något eftersom jag gjorde det innan. Är väldigt fina korallrev här med rikt liv av fiskar och annat. Killen på båten föreslog att om jag ville kunde jag paddla till nästa ställe vi skulle till....Skulle inte gjort det...var helt slut efter en timmes obekväm paddling...rygg och ljumskar mådde inte så bra efter detta. Man satt väldigt obekvämt i den.

Denna tur tyckte jag var lite bättre än den första. Innehöll besök i några grottor också. Naturligtvis kom det obligatoriska hällregnet innan vi var tillbaka. Denna gång var det lite värre än förra gången men hem kom vi.

Idag har det bara varit slappande på verandan samt lite koll på hur man kan ta sig vidare.

Idag är första dagen de har internetuppkoppling här...inget caf'e har haft någon uppkoppling.

Nu ska jag fara vidare på fredag och det lutar att jag far tillbaka till Borocay för att avsluta resan där innan hemfärd.

Ha det gott därhemma
  • Dela med andra:    

    Skriv kommentar
    Arkivet
    Visa alla

    Senaste inläggen

    Stranden Hoi An
    11 år sedan
    Nha Trang
    11 år sedan
    Battur
    11 år sedan
    Besok vid Cu Chi tunnel
    11 år sedan
    Tillbaka dar jag startade
    11 år sedan