Stöd Ukraina

Ferre40s blogg

Torsdag 15 Juli 2010 - Filippinerna
Resealbum: ASIEN 2010

Palawan

I måndags kom jag till Puerto Princesa efter flyg via Manila. Letade en stund efter ett hotell och fann ett ok tillslut. Var en säljare som visade några och de låg dåligt i läge. Var tur att man kunde komma hit för på tisdagen kom en stor tyfon till landet som gjorde att flygplatsen i Manila stängde. Den har skapat stor förödelse där den dragit fram. På Palawan är det inte så vanligt med tyfoner så man hoppas man slipper en sådan.

Finns ingen egentlig strand här och staden har ca 220 000 inv. Är väldigt ren stad och den har vunnit 4 år på raken som landets renaste och mest miljömedvetna stad. Hela ön utgår från eco turism.

På tisdagen hyrde jag en moped och for runt staden och en bit utanför. Besökte en krokodilfarm som också innehöll en del andra djur. I övrigt blev det inte så stor aktivitet. Är inte så många turister här från andra länder. Däremot är det många Filippiner som är här på semester. Är tydligen ett populärt resmål för dom.

I onsdags blev det en heldag till Underground river som blivit framröstad som ett av jordens nya sju underverk. Är också världsnaturarv. Resan tog ca 2,5 tim med minibuss. Det var så mycket folk som var där så tiden vi fick komma dit var kl 3. Jag hann då med att göra ett besök till ett mangroveområde där man åkte båt.

För att komma till underground fick man åka båt ca 25 min. På platsen var det väldigt vackert och det var fullt med vilda apor också som sprang runt där.

Själva floden är över 8 km lång och rinner helt igenom en bergskedja. Jag åkte ca 1,5 km in i berget och var otroligt vilka former stenarna hade. Många hade namn efter hur de var formade och såg. En var formad som jesus halva ansikte bl a. Det var en trevlig upplevelse att besöka denna plats.

Idag torsdag har jag varit vid Honda Bay som består av 16 öar, varav 8 är privatägda av personer eller företag. Denna tur bestod av besök på två öar där man hade möjlighet att bada och slappa. Båten stannade också till vid ett korallrev där man kunde snorkla. Revet var inte så märkvärdigt och vattnet var lite grumligt. Själva utflykten var väldigt bra och vackert område. Vädret var också bra så man har bränt sig lite....det känns.

Nu ska jag vara här till tidig lördagmorgon då jag beger mig norrut på ön till El Nido där det ska vara väldigt fina stränder.

Ha det gott i sommarvärmen hemma.
  • Dela med andra:    

    Skriv kommentar
    Arkivet
    Visa alla

    Senaste inläggen

    Stranden Hoi An
    11 år sedan
    Nha Trang
    11 år sedan
    Battur
    11 år sedan
    Besok vid Cu Chi tunnel
    11 år sedan
    Tillbaka dar jag startade
    11 år sedan