Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Måndag 15 Juli 2013 - San Francisco
Resealbum: Västra USA

Dag 23 - Rundvandring i San Francisco

Idag var sista heldagen i San Francisco och jag hade inte planerat mycket för dagen utan den blev lite improviserad då jag redan sett det mesta jag velat se. Efter mycket vandrande under de här veckorna har morgonrutinen blivit att tejpa tårna för att slippa skoskav och blåsor. Första dagen tejpade jag 2 tår men de sista dagarna har tejpandet fortsatt till 8 tår, båda hälarna och hälsenorna. Eftersom hotellet inte har frukost blev det första målet att hitta ett bra frukostställe. Det gjorde jag via min guidebok så jag gick till området union square där caféet låg. Sista dagen i USA och jag tänkte inte gå på diet utan beställde in en rejäl belgisk våffla med grädde, jordgubbssylt och jordgubbar. Fruktansvärt mäktigt och gott var det och jag höll mig mätt i 6 timmar.

Union square är ett stort shoppingområde i stan och jag passade på att gå runt här. Ett varuhus jag gick in på var 8 våningar högt med bara dyra och exklusiva butiker. På en annan gata fanns hennes och mauritz som jag sett i några städer här nu under resan. Jag gick något kvarter för långt på shoppinggatan och hamnade i uteliggarnas områden där polisen just tagit en man i handklovar. Istället gick jag några kvarter österut mot hamnen och hamnade i finansdistriktet bland skyskrapor och kostymnissar. Ibland är det nära men ändå så långt borta mellan vissas livssituation. Den högsta skyskrapan räknade jag till 50 våningar hög.

Jag kom ut till hamnen och sökte mig upp mot Fishermans Wharf som jag inte hann se mycket av igår. Detta verkade vara turisternas favoritområde i stan för här vad det tjockt med folk och svårt att ta sig in i butikerna och ännu svårare att ta sig ur dom. Mängder av restauranger och souvenirbutiker fanns det och speciellt en pir med nr 39 har gjorts om till ett tvåvåningshus med butiker, karuseller och restauranger. Ofta simmar det runt sjölejon i hamnen men nu över sommaren sökte de sig ofta bort från området så tyvärr syntes inga till idag. Vid sista piren finns en berömd chokladtillverkare Ghirardellis som tillverkar kvalitetschoklad. Här fick man smakprover men det var ganska dyrt om man ville handla.

Vandrandet fortsatte till Filbert street som är känd för att vara en väldigt brant backe och det kan jag bekräfta att det var. Bilarna som åkte ned här rullade sakta fram till backens början och stannade ofta och tog kort innan de åkte utför. Efter ytterliggare en vända i Chinatown återvände jag till hotellet där det ligger en italiensk restaurang bredvid kallad Fior D'Italia. Här åt jag sista middagen och det visade sig vara USAs äldsta italienska restaurang startad 1886.

Imorgon Kl 15.40 går planet hem och jag har fått se det jag velat se här i San Francisco och jag är nöjd med dagarna jag tillbringat i staden. Ska bli skönt att komma hem till vardagen igen!
Dela med andra:    

Kommentarer
Sj58 säger:
Skönt att höra. Vilken resa du gjort hoppas flyget hem går bra. Vi åker nu till Varberg med tåg, kommer till Göteborg fredag kl. 12. vi kanske kan ses då om du inte har något inplanerat???
Postat 2013-07-17 08:41  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet