Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Fredag 1 Augusti 2014 - Denver
Resealbum: Klippiga Bergen

Tillbaka i staterna!

Nu ligger man rejält slut efter ett av de längre dygnen på ett tag. Känns som det var länge sen man satte sig på spårvagnen Kl 02.00 på väg in mot flygbussen. Plötsligt hade vi landat på Island utan att riktigt ha vaknat till men hann iaf se lite av Islands vackra natur ovanifrån planet. Då var det dags för en lång väntan på flyget till Denver som gick 9 timmar senare så jag hann bli bekant riktigt ordentligt med Keflavik flygplats. Lyckades inte heller somna trots att jag hittade en helt öde hangar med sittplatser i lugn och ro. Isländska språket förstår man ungefär vart tionde ord av märkte jag.

Flyget till Denver lyfte till slut och nu skulle man vara i luften 7 timmar till så det blev både en och två filmer på planet innan jag var framme. Dessutom var det intressant att se flygets framfart på skärmen framför när det åkte som snabbast i 900 km/h eller 250 m/sekund. Hade man haft den farten själv hade Göteborgsvarvet gått på 85 sekunder istället för 1h 50 min som jag var nöjd med. Somna gick inte denna gången heller.

Vi landade nästan samma tid som vi lyfte i början av kvällen och tog mig denna gången smärtfritt igenom säkerhetskontrollen. Hade därmed inga baguetter med mig denna gång vilket ställde till det ifjol. Hämtade därefter resväskan och hyrbilen som dock blev dyrare än beräknat då mitt "ekonomiska" val av bil sades bli för klent i bergen och riskerade köra slut på den svagare motorn. Åkte istället därifrån med en rejälare Chevrolet cruize som hade så mkt finesser så t.o.m. förarsätet var svårt att få i rätt position. Men iväg kom jag när det hade börjat mörkna och hittade med GPSens hjälp till mitt hotell en kvart bort.

Om jag räknat rätt vilket jag inte är helt hundra på var det nu 27 timmar sen jag hoppade på spårvagnen tidigare idag. Nu måtte man banne mig somna utan problem. Imorgon börjar resan upp i bergen.
Dela med andra:    

Kommentarer
Katta03 säger:
Gött att höra! Tråkigt med bilen men upplevelsen blir nog ännu bättre nu ;)
Postat 2014-08-02 18:38  Anmäl
Vad spännande att du är framme! Synd bara med hyrbilen! Ska bli kul att följa dig! /Lina
Postat 2014-08-02 10:02  Anmäl
Sj58 säger:
Skönt att höra att du är framme, Henrik! Hälsar vi i Vita Sandar!
Postat 2014-08-02 09:58  Anmäl

Skriv kommentar
Arkivet