Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Söndag 14 Juli 2013 - San Francisco
Resealbum: Västra USA

Dag 22 - Golden Gate och Alcatraz

Idag hade jag två saker inplanerade. Dels att se Golden Gate området med bron och parken och dels en förbokad kvällstur till ön Alcatraz. Jag valde att förflytta mig med busstrafik då det hade tagit för lång tid att gå. Bussbiljetten kostade 14 kr och gällde 2,5 h. Första stoppet blev en närmare titt på Golden Gate bron. Bussen stannade till vid en utsiktspunkt kallad Fort Point där man stod nära bron och hade bra utsikt. Även idag var det mulet, dimmigt och dessutom lika varmt som en svensk oktoberdag så byxor, tröja och jackan kom för första gången till användning på denna resa.

Precis som igår syntes inte de två tornen då ett tjockt dimmoln hängde lågt över bron. Det var vackert ändå att se ut mot bron som en gång i tiden hade världens högsta torn. Den orangea färgen som egentligen bara var tänkt som grundfärg men blev bestående då den passade in bra i området är också vacker. Jag tog mig också en promenad på bron och gick halvvägs över och vände. Det var kul att se de stora vajrarna som hänger ned till brons räcken och gör att all tyngd hamnar på de båda tornens toppar.

Därefter åkte jag vidare med bussen till närliggande Golden Gate Park. Parken är 5 km lång och 1 km bred vilket gör den till USAs största anlagda park. Naturen är som en blandning mellan Göteborgs slottsskogen och botaniska trädgården med långa vandringsleder och fina blomsterplanteringar. En del områden kostade pengar att gå in i vilka jag inte besökte. Jag fick ändå se en rosenträdgård, väderkvarn, sjöar och en flock bufflar. Det fanns många fina färgglada rabatter att se på. Många tog en löptur genom parkens fina natur.

Efter några timmar i parken åkte jag med bussen vidare till hamnen och Fishermans Wharf där turen till Alcatraz avgick. Jag hann se mig runt lite i hamnen där det kryllade av turister och souvenirbutiker. Den lilla färjan över till ön avgick Kl 18 och det blåste hårda kalla vindar på båtens översta däck där jag stod. Just då längtade jag efter att komma in i fängelsets lokaler. Vi hälsades välkomna av en guide som drog lite historia som att fängelset var aktivt mellan åren 1934-1963, fångvakternas familjer bodde på ön och att det skedde 14 flyktförsök. Därefter gick vi in i fängelset och fick var sin bandspelare med förinspelad guideröst som ledde oss igenom fängelsets lokaler. En del röster kom från personal och fångar som verkat på ön. Mycket såg orört ut i cellerna och särskilt intressant var cellerna som filmstiserats i "flykten från alcatraz" om de 3 personerna som grävde sig ut ur cellerna då hålen i väggarna fanns kvar.

När guideturen var slut var det kolsvart ute och det kändes kusligt med kylan och mörkret på den blåsiga ön. En inspirerad guide berättade en fascinerande sann historia om en man som så när lyckades rymma från ön, han tog sig ur fängelset, simmade mot land och nådde också land vid Golden Gate bron men var då så förfrusen och medtagen att de som hittade honom på stenarna trodde han försökt begå självmord genom att hoppa från bron och ringde polisen som då kände igen kläderna från alcatraz och sände tillbaka honom dit. Jag är väldigt nöjd med turen till Alcatraz som var mycket intressant.

Tillbaka på land hann jag med ett sent restaurangbesök innan jag nådde hotellet. Imorgon är det sista dagen i USA innan hemmåtfärdem på onsdag.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet