Stöd Ukraina

Kvibergresors blogg

Lördag 13 Juli 2013 - San Francisco
Resealbum: Västra USA

Dag 21 - Ankomst till San Francisco och besök i vinlandet

Nu fortsatte resan norrut på den sista biten av highway 1 innan jag nådde slutdestinationen San Francisco. Tyvärr var vädret mulet och lite småregn kom faktiskt ned vilket gjorde det svårare att se den fina miljön runt kustlinjen. Det kändes dock som jag passerade den mest spektakulära sträckan igår. Hade jag stannat och badat vid varje utmärkt badstrand utmed kustremsan hade jag varit framme först om en vecka för badstränder fanns det gått om kan jag lova.

När jag därmed kom in i San Francisco ganska tidigt bestämde jag mig lite spontant för att ta mig ett besök till vindistriktet Napa Valley som ligger norröver staden. Vips som det var körde jag på Golden Gate bron norrut som var täckt av tjock dimma så det var svårt att se så mycket mer än de orangea staketen och vajrarna som hängde från ovan. När man kom några km efter bron försvann dimman spårlöst och det blev helt plötsligt strålande solsken. Efter en timmas körning kom jag in i Napa Valley och vart man än såg var det vindruvsrankor och skyltar om vinprovsmakning. Det var oerhört vackert att köra igenom detta gröna område och gårdarna såg trivsamma ut allihopa. I denna dal, som är 20-30 km lång, finns över 450 vingårdar och jag kände bara igen namnet på en av dom så jag körde in till Sterling vineyards som låg i slutet av dalen.

Jag var inte ensam om att känna till denna gård för här var det knökat med folk och en gigantisk parkering. En rundtur kostade 170 kr och då fick man först åka linbana i hyttar a'la Branäs upp till gårdshusen som låg uppe i berget. Här fick man gå för sig själv och läsa om tillverkningsprocessen och vinodlingen i området samtidigt som det var stationer med provsmakning av deras egna viner. Eftersom jag inte hade någon chaufför kunde jag mest dofta på vinet men tungan fick sig ett dopp i glaset emellanåt i alla fall. Det var intressant att lära sig mer om tillverkningen och jag är glad jag tog denna rundturen.

Nu åkte jag tillbaka mot San Francisco och över Golden Gate bron som nu såg än mer spöklik ur dränkt i ett moln av tjock dimma, en vacker syn. Jag styrde mot hotellet och efter att ha kört i los Angeles var det en otrolig skillnad i körmentalitet i denna stad, folk tog det lugnt i trafiken lämnade bilar företräde om man skulle byta fil och inte alls någon hets. Det gick inte snabbt i bilköerna men man kände sig betydligt lugnare på dessa gator. Mitt hotelll ligger centralt men gatorna var befriade från tung trafik. Det finns få parkeringsplatser så bilarna står utefter trottoarerna och lämnar ofta bara ett körfält åt vardera håll vilket är skönt.

Kl 18 hade jag checkat in och hade kvällen på mig att se områdena i närheten. En bra karta på hotellet visade att den krokiga gatan Lombard street bara låg några kvarter bort så dit gick jag. Direkt märkte man att staden är uppbyggd på kullar för det finns inte många plana gator i staden utan det är oftast uppför eller nedför. På Lombard street är det nedför som gäller för bilarna att köra på denna enkelriktade gata som slingrar sig som en orm nedför backen. Poliser stod och dirigerade trafiken i backen och jag med många turister stod och beundrade spektaklet i backen. Bil efter bil gav sig av ned i backen och det var en rolig syn att se reaktionerna i bilarna, ofta satt maken och körde medan hustrun satt bredvid skrattandes med kameran i högsta hugg utanför vindrutan. Såg även en fruktansvärt fokuserad japan som satt i bilen själv och samtidigt som han körde försökte fota med sin systemkamera. Dessa japaner har gett många skratt på denna resan.

Därefter gick jag förbi en stor katedral kallad Grace cathedral som var ståtlig mitt mellan alla hus. Sista besöket blev chinatown som var som att gå in i en annan kontinent med butiker som säljer kinesiska souvenirer, mattor m.m. Här blev det också middag och 7 små rätter med bl.a. stark soppa, kycklingsallad, dumplings, vårrullar och en avslutande lyckokaka. Dock hade jag hoppats på nåt mer positivt än det jag fick: "Nu är en bra tid att ta tag i gamla oförrättade ärenden". Genast kände man stressen komma.

Det bådar gott för slutspurten på resan och San Francisco blir nog en perfekt slutpunkt.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet