Stöd Ukraina

Mli83s blogg

Lördag 7 Februari 2009 - Ho Chi Minh
Resealbum: Asien

Dag 19 - Vietnam "En tur på floden"

Så är det äntligen dags för utflykt. Vi blir hämtade 7.25 av en buss som ska ta oss mot Caibe där vi ska hoppa på en båt och ge oss ut på vattnet. Bussturen går relativt fort och snart sitter vi på båten tillsammans med 20-25 andra turister, alla lika förväntansfulla av att se ett annat Vietnam. Båtturen börjar med att ta oss till Mekong delta och den livliga flytande marknaden. Här köpslår människor från båtar och all handel sker över vatten helt enkelt. Vi stiger ombord på en större båt som lockar med både krokodiler och andra fula fiskar, några slår sig ner och tar sig en bit mat medan jag och Niklas nöjer oss med lite dricka. Då överlever man allt. Jag är förvånad att jag kunnat vara på så pass många båtar utan att märka av min sjösjuka och illamående. Jag kanske har blivit vuxen.
Vi lämnar snart den flytande marknaden och åker vidare, denna gång mot en annan liten marknad där vi får se hur det går till när man gör risblad och kokosgodis. Det blir även provsmakning av allt och lite till och vi faller speciellt mycket för ett kokosgodis med smak av knäck som vi köper med oss hem. Människorna är så välkomnande och vart vi än går eller sätter fötterna så hälsar de oss med ett leende. När vi återigen sitter i båten på väg mot nästa stopp så kan vi inte annat än förundras över hur väl byggda husen på floden är, vissa har sattelit, andra har små trädgårdar med blommor. Hundar står och skäller på oss från någon husbåt medan en hel familj plaskar runt i det bruna vattnet. Blir de verkligen rena eller är det bara känslan av att bada som gör att de hoppar i vattnet? Nästa stopp blir på en plats där vi ska äta. När båten lagt till så går vi alla i samlad trupp mot en restaurang som bjuder på god mat och dricka. Efter middagen har vi ledig tid då vi får låna cyklar och utforska ön. Niklas som inte direkt är hemmahörande med killcykel, vilket jag finner väldigt konstigt, får lägga ner cykeln i diket för att ens komma upp på den. Cykelturen tar oss runt på en lugn och vacker ö med både människor och djur, det gäller dock för oss att inte komma försent då båten går exakt den tid vi fått sagt för oss så med god marginal hinner vi klart vår runda och kan återvända till båten. Det är då äventyret börjar. Kvart över två denna dag när vi tror att dagen är på väg att ta slut så ska det roliga sätta igång. I en grupp om fyra i varje hoppar vi i en lång roddbåt där vi ges typiska vietnamesiska hattar. Båten som inte är mycket för världen rör sig vid minsta rörelse och Niklas sitter krampaktigt fast på sin plats, inte en förstummelse till liv. Jag gillar hur båten ibland rycker till men inte ens jag vill hamna i vattnet så jag försöker att även jag hålla någorlunda rak position på min plats. Längst bak på båten står en ung kvinna och ror oss fram med en åra. Det är balanssinne och teknik på hög nivå. Det svåra blir att ta sig ur båten, den rämnar fram och tillbaka och jag kan inte annat än skratta när Niklas försöker ta sig ur. Det är en syn av aldrig tidigare slag. Så är det äntligen dags att ta sig hemåt. Sista stoppet blir på Vinh Long, en landmarknad som vi passerar på väg mot bussen. Inget köptes men det upplevdes.

Tillbaka på hotellet kan vi konstatera att det var värt pengarna och att vi inte ångrar att vi stannade kvar. Ho Chin Minh staden har sin charm men det var när vi kom ut på landsbygden som vi såg det riktigt vackra, en storslagen natur och ett innerligt lugn. Vi varvar ner någon timme på hotellet och beger oss sedan till Highland Coffee där vi beställer en varsin smoothie. Dagen kunde inte ha blivit bättre. Imorgon åker vi mot Kambodja för andra gången.
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet