Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Torsdag 8 Juli 2004 - Darwin

Campingplatsliv i tropiska toppen

Har nu kommit fram till Darwin. De 24 timmarna pa bussen var langa.. Som tur var delades korningen av tva chaufforer.. varav den ena var en riktig surprick. Hade mangder av regler som alla gick ut pa att om man inte foljde dem blev man avslangd mitt i outbacken. Som vid anvandandet av alkohol eller tobak (visserligen fullt forstaeligt), om man glommer spola pa toaletten, gar av bussen utan skor (tydligen Northern Territory Health Regulations.. att inte slappa folk ombord utan skor..) eller stracker ut benen i gangen.. Eller som han uttryckte det: 'If you stretch your legs in the aisle, the next thing you know, you will be stretching them on the road.. when we wake you up in the middle of the night, it will not be to ask you to move your legs, it will be to ask you to identify your bags so we can get rid of you..' Ord och inga visor.. Som tur var lyckades jag halla mina ben for mig sjalv under natten. De 24 timmarna fylldes av 3 filmer, lite budgetrakning (som resulterade i 'Skaffa jobb' hogst upp pa Att gora-listan..), lasning.. For varje toapaus blev det varmare och varmare.. men sa har ju ocksa Australiens Top End och Darwin tropiskt klimat. Har finns inga vintrar och somrar utan istallet den 'vata' arstiden och den 'torra'..

Har som sagt flyttat in i Thanes talt & bil.. Sa varst manga kvadratmeter blir det inte, men campingplatsen, med det passande namnet Palms Village Resort, ar stor och fin med frascht kok och badrum. Ar som tur ar den torra arstiden nu med soliga dagar och 30 grader varmt.. och ljumma natter.. Inga mer stelfrusna fotter och 3 lager klader har inte.. Som tur ar blir det lite 'kallare' efter 2-tiden pa natten sa man far slanga sovsacken over sig for att inte fa gashud.

Morgonvarmen ar en ratt bra vackarklocka. Har lyckats vakna vid 9:12 (!) varje morgon (om man bortser fran vid 7 da Thane gar upp till jobbet) for da borjar taltet bli rena bastun. Ater frukost i sallskap med australiensiska skvallertidningar som tidigare campinggaster sa vanligt lamnat kvar i tvattrummet.. Idag formorkades dock frukosten av att nagon stulit var pase med mjolk, yoghurt och jordnotssmor.. Surt varre. Lagger mig vid poolen under palmernas skugga (konstigt att allt blir sa mkt trevligare med lite palmer.. Ett gang bjorkar hade inte varit lika spannnade.. ;-) och tjuvlyssnar pa de andra gasterna. Rena dokusapan.. Barn som stojar i poolen och fragar om nya lekkamraten ar kvar har i morgon innan de motvilligt gar tillbaks till husvagnen nar mamma ropar.. Och ganget med par i 60arsaldern dar den ena frun surmulet simmar ivag till andra anden av poolen da hennes man papekat att hon sag ut som en val da hon flot.. *ler* Han simmar efter: 'Come on honey, we got another 4000km to go..'.. Blir langa strackor i detta jatteland..

Och sa har jag varit inne i Darwin centrum - en trevlig liten stad med ca 80.000 invanare. Kollade upp ombokning av min biljett pa STA-kontoret och mailade nagra jobb jag hittade i Northern Terriotory News jobb-bilaga.. Har inte hort nagot annu men forhoppningsvis blir det nya chanser i bilagan pa lordag. Ar har inne nu igen och ska ga forbi nagra Manpower-liknande foretag och lamna in cv:n tankte jag, ata lite lunch och sen bar det av 'hem' till taltet igen.

Visserligen ar det inte helt fel vid poolen men forhoppningsvis hittar jag jobb snart.. annars borjar jag nog klattra pa vaggarna.. (ar dock inte mkt till akrobatisk bedrift med tanke pa att vi bor i ett talt... ;-) Nar Thane kommer hem pa kvallen 'lagar vi middag' (las: hamtar kokande vatten ur en apparat i koket och haller over nudlarna.. Ska bli battring..), sitter i vardagsrummet (las: bilen) och pratar strunt, laser eller ser pa underhallningen; senaste avsnittet av nya dokusapan Palms Village Resort...

Om det ar nagon som forresten har lust att skicka ett brev, vykort.. (eller varfor inte bara ett tomt kuvert for att luras lite.. ;-) sa blir jag jatteglad! :-) Min adress for ett tag framover:
Theresia Hoglund
Palms Village Resort
Guest: PMB 130
Winnellie
NT 0822
Australia

Jenny: Jo, har fotas det ordentligt... kommer ta flera ar att satta in dem i album.. :-) for att inte tala om hur lang tid det kommer ta att titta pa dem.. Bra att du paminde mig forresten, har inte tagit nagra kort i Darwin annu.. Far bli andring pa det.. :-)
Solveig: Later trevligt med EM-finalsmiddag hos Anna och Vincent. Horde att Grekland vann. Skoj att det var harligt i Skagen! Blir det ngn mer semester i sommar eller jobb som galler?
Erika: Kul att du fatt jobb som forskolelarare!! :-) Sa du har flyttat ut fran 'dina' tva killar? Hur bor du nu? Skicka garna nya adressen! :-)
Robert & Fredrik: Glomde skriva det i forra inlagget.. men har faktiskt lost gatan med internetkabeln.. Cable Beach i Broome har fatt sitt namn av kabeln fran Indonesien.. :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet