Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 16 Juli 2004 - Darwin

Pa jobbfronten intet nytt..

Sa sitter man har pa Backpackers World Travel igen och utnyttjar gratis internet. Tyvarr finns det bara tre datorer varav en har gett upp sa det ar ratt mycket vantetid.. Fast ratt intressant att sitta och lyssna pa nar de bokar resor for folk. Mycket pusslande och pysslande hit och dit.. Fran Darwin till Alice.. Fran Darwin till Cairns.. Drommar vavs och resor fortsatter.. Mil laggs till mil.. Forhoppningar och langtan efter nya platser.. och sjalv ar jag kvar i Darwin. Andra veckan nu. An sa lange gar det trogt pa jobbfronten. Har skickat cv:n till alla mojliga foretag som rekryterar temporart folk. Hade nagot pa gang som lat lovande i borjan av veckan. Var t.o.m pa intervju! Darwins universitet sokte nagon som uppdaterade deras hemsidor i 3 veckor.. 20$ timmen.. Lat ju kanon! Och den vita, lilla lognen om att jag hade erfarenhet av Dreamweaver fixade jag snabbt till genom en snabblasning av 'Deamweaver for dummies' pa Darwins storslagna bibliotek.. Dessvarre valde de nagon med flera ars erfarenhet istallet.. Attans.

Pa tal om bocker sa lyckades jag idag hitta en svensk pocketbok i en Book Exchange-affar.. Va skoj det ska bli att lasa svenska! :-) Verkar vara ytterligare en sandar typisk bok om singelliv i New York.. men det ar ju inte helt fel. Sa nu har jag nagot att lasa medan jag i smyg foljer nya avsnitt i dokusapan Palms Village Resort.. I borjan av veckan blidde det riktigt hett.. Bokstavligt talat.. for da eldade de upp delar av skogen precis utanfor. Sa jordnotssmoret pa min frukosttoast fick sallskap av lite aska och himlen var gra av rok i timmar efter..

Nagra nya karaktarer har dykt upp.. Sasom den langhariga, hippieliknande mannen som tillbringar den varmaste tiden pa dagen med att ligga i sitt talt.. och verkar resa runt i en svart sopsack (eller kanske snarare MED en svart sopsack..).. och sa paret med roda handdukar dar hon insag att hon foredrog skugga och flyttade sin solstol dit i sista sekund.. Ogonblicket efter foll namligen en tjock palmgren ner pa den nu tomma platsen. Scary! En annan dag kom en tva meter lang odla in och kikade ned i vattnet i poolen.. Jag tyckte det var bast att saga till kvinnan som hurtigt simmade fram och tillbaks dari.. men jag tror inte hon forstod mig for hon mumlade nagot om att poolen var lite kort och fortsatte..

Och sa har en fransk familj med tva barn gjort ett kort gastspel pa vastfronten (= vara grannar at vanster), medan ostfronten stabilt halls av den brunhariga kvinnan och hennes man med extremt blont, langt har och lika blond, lang mustasch.. (ni skulle se honom.. ;-) En aldre tant fragade mig haromdagen varifran jag kom.. Hon mottog svaret Sverige med 'Oh, you are a long way from home' och sa den vanliga fragan om att dar ar val valdigt kallt.. Just da kandes det dock som om jag faktiskt inte var mer an 30 meter hemifran.. dvs strackan fran campingplatskoket till det lilla, bla taltet och den roda bilen.. men allt ar val relativt..

Annars har det inte hant sa mkt.. Thane jobbar over ratt mkt sa det ar mest middagsatning som galler pa kvallarna. Vi lagade faktiskt 'riktig' mat (dvs mat som kravde mer an bara kokat vatten) haromdagen.. Ris och wokade gronsaker! Och sa har vi atit nagra ganger pa BP-macken.. Var en svang pa Mindil Beach Sunset Market ocksa forra veckan. Missade tyvarr solnedgangen eftersom det kryllade av bilar runtomkring (vilken i sin tur gjorde att det inte kryllade lika mkt av parkeringsplatser).. men marknaden var trevlig. En massa matstand fran olika delar av varlden.. lite som Goteborgskalaset i kvadrat.. massa folk.. prylar, hantverk, smycken, tarotkortslasning, didgeridoos, band som spelar.. Tankte ga dit igen pa sondag antagligen, for da gar Beer Can Regatta av stapeln.. fast da far det bli buss in.

Kanske fragar sig nagon av er darhemma varfor i hela friden jag stannar i Darwin?! Varfor aker jag inte vidare mot Cairns och den beromda ostkusten for att sedan ta mig till Sydney och pallra mig hemat?! Visserligen kan det ju bero pa att jag inte garna vill missa nagon av intrigerna i sapan, eller att jag tycker det ar sa skoj att talta i 30 graders varme.. men om sanningen ska fram sa ar det framst p.g.a att Thane numera ar min pojkvan. :-) Sa kan det ga..

Erika: Trevligt med nya 'sambos'.. :-) Ser fram emot brev! :-)
Fredrik: Nja.. om sanningen ska fram tror jag inte det var internetkabel.. utan nagon slags telegrafkabel.. Jag haller tummarna har borta for att ubicomp ska ga vagen! Vart var massan?
Tomas Hallberg:Nja... Goteborgs busschaufforer ligger nog inte sa langt fram pa listan med saknade personer.. fast nog ar de flesta trevligare an han pa greyhound-bussen.. fast han blev pa lite battre humor ju narmare Darwin vi kom.. :-)
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet