Stöd Ukraina

Ziestas blogg

Fredag 2 Juli 2004 - Broome

Kameler & krokodiler i parlornas stad

Hejsan igen! Ar nu uppe i Broome, i norra Western Australia. For nagra timmar sedan vinkade jag hejda till Mariette da hon tog en taxi till flygplatsen och vid 19 ikvall avgar min greyhoundbuss mot Darwin. Tjugosex timmar senare hoppas jag pa att aterse Thane pa stationen och bosatta mig i hans talt. Planen ar att forsoka hitta nagot kackt litet jobb i Darwin for att fylla pa kassan.

Har i Broome ar harligt vader! 27 grader och klarbla himmel! Dessvarre ar natterna lite kyligare.. nere vid 10.. och vi har sovit i talt.. dock har vi haft taltplats med utsikt mot havet sa det vager ju upp lite.. :-) Stranden ser helt olik sig ut beroende pa vilken tidpunkt man tittar pga ebb och flod. Har tittat runt lite i den lilla staden Broome, mest kand for parlindustrin. Har dock inte blivit nagra parlhalsbandsinkop utan mer det gamla vanliga: vykort.. :-) Mysigt stalle! Lite likt Byron Bay pa nagot satt men farre turister och mer australiensare.

Haromdagen tillbringade jag pa Cable Beach, en jattefin strand med vit sand en bit fran Broome, medan stackars Mariette var tvungen att plugga. Harligt i vattnet! Blev dock en aning avskrackt av vaderskylten som varnade for 'Stingers may occur'.. Stod dock att ingen blivit brand pa 16 dagar.. fast det blev tva snabba dopp anda for sakerhets skull. Pa eftermiddagen hade vi bokat en halvtimmes kamelritt.. egentligen ar det bilden av kameler pa stranden i solnedgang som ar symbolen for Cable Beach, men dessvarre var alla kvallsturer fullbokade.. sa det fick bli en eftermiddagstur istallet. Kameler ar ratt hoga men de satte sig snallt ner sa att vi kunde stiga upp. Sedan gick hela kamelkaravanen majestatiskt ivag over stranden (och mitt in pa nudiststranden visade det sig.. oupps.. ;-) i vattenbrynet. Under ritten fick vi lara oss lite om kameler.. som att de kan bli uppat 60 ar.. och vara utan vatten i over 10 veckor! Efter ridturen upplevde jag Cable Beach solnedgang ifran stranden.. en maktig syn da den stora orangeroda solen sanker sig ned i vattnet.. (aven om lite av maktigheten forsvann nar gubben med metalldetektorn givetvis hittade mynt precis framfor mig.. *ler*). Lite knepigt bara att det sker redan vid 17-tiden.. vid 18 ar det redan backsvart.

Igar akte vi pa en dagstur till Kimberly Nationalpark och Geiki Gorge. Var en aning annorlunda att aka med en stor fin, bekvam buss tillsammans med storsta delen aldre australiensiska turister, jamfort med de mer backpacker-inriktade turbolaget jag akt med tidigare.. men vi lyckades inte hitta nagra andra. Val i Geiki kunde man valja att aka med en 2-timmars battur med aboriginkultur eller en 1-timmas. Blev 1-timme for mig.. kanns som om jag redan fatt min dos av aboriginkultur. Fem medelalders Sydney-bor som ocksa tog 1-timmesturen undrade om jag ville folja med dem pa en liten promenad medan vi vantade. Trevligt av dem! De var en lustig samling! :-) Och sa hade halften av dem varit i Goteborg och akt paddan. *imponerad* Baten puttrade fram emellan de roda klippvaggarna som reflekterades i vattnet och sandbanker dar krokodiler solade sig i eftermiddagssolen. Sa nu har jag sett min forsta krokodil har! :-) De var dock ratt sma.. och 'freshies'.. dvs sotvattenskrokodiler och darmed ofarliga. Efter en eftermiddagsfika vid floden akte vi till Fitzroy Crossing for att ta en eftermiddags-ol. Det var dock loneutbetalningsdag sa det var ratt fullt av aboriginer och tomma olburkar. Nar jag kopte en 'stubby holder' (burkhallare som ska halla drickan varm) i baren borjade de tva asfaltsarbetarna Kevin och Graham prata med mig. Tipsade om fler fina naturscenerier att se norrut och Graham hade faktiskt varit i Sverige! Tyvarr mindes han dock inte sa mycket av det for det var pa 'det glada sextiotalet'.. ;-) Innan jag gick gjorde jag givetvis bort mig och forevigade 'the locals' med ett litet foto.. Uppe i rulle 35 nu forresten..

Maggan: Tackar for inlagget! :-) Ja, det kanns som om min vistelse i NZ ocksa var lite kort.. och det kanns som en evighet sen.. Ha det bra!
Sanna: Later harligt med Neapel-resa! Och inte minst semester.. Det e du vard!! :-) Hemresa.. Jo.. pa biljetten star det 1 augusti fran Sydney, med 2 veckor i Thailand. Fast jag skippar alldeles sakert Thailand, och det lutar at att jag stannar nagon manad extra i Darwin och forsoker jobba lite, sa man utnyttjar lite mer av visumtiden. :-) Fast samtidigt borjar jag langta hem till alla er darhemma! :-) Vi far fika nagra veckor i strack for att ta igen.. ;-)
Jenny: Tackar for uppdateringen ang. fotbollen! Trist att det inte gick nat vidare.. Det gar ratt trogt pa jobbfronten.. visserligen har jag inte sokt nagot.. men anda.. :-) Ska battra mig i Darwin!
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet