Stöd Ukraina

Legustas blogg

Tisdag 12 Februari 2008 - Nakhon Ratchasima
Resealbum: Östra Asien

Blogginlägg "Vad kostar det att leva i Thailand ?".

''''''''''''''''''''''''' Michael Harensjö berättar om sitt liv som lärare i (Korat), Thailand ''''''''''''''''''''
Postat: 2008 - 02 - 02 (på hans blogg)

Jag har fått en del frågor om hur mycket pengar som behövs för att leva ett gott liv i Thailand. Det är inte lätt att svara på för vi alla har ju olika behov. Sedan beror det ju oxå på vart man befinner sig i Thailand. Bor man i ett turist området skjuter oftast priserna i höjden. Tänkte bara berätta lite vad saker och ting kan kosta här i Korat.

Hyr ni ett hus brukar hyran ligga runt 5000 baht. En lägenhet brukar ligga på 3000 baht i måndaden. Givetvis finns det billigare och dyrare hus att hyra. Jag själv har en hyra på 3000 baht och då har jag ett relativt stort hus, 4 rum och en stor trädgård, där det växer bananplantor, mango, stjärnfrukt m.m.

(Jag måste inflika att 5000 bath är ungefär ca 936 :-)

Mat, det här är det inte lätt. Jag vet en del västlerlänningar som köper ris på morgonen för 20 baht, likaså till lunch och även på kvällen. Sammanlagt 60 baht. Jag skulle aldrig fixa det alla dagar, men visst ibland blir det så. Jag behöver lite västerländsk mat då och då och den är betydligt dyrare än 20 baht.

(Jag måste inflika att 60 bath är ungefär ca 11 :-, dyrt puh).

Transporter, har du din egen bil eller hoj så blir det billigare. Men här i Korat har vi ju Song Taewn, lokala pick upp taxi som kör runt i staden. Resa kostar 8 baht tror jag det är nu. Då spelar det ingen roll om du ska 50 meter eller åka genom hela staden.

Jag och min sambo Took Taa spenderar mest pengar under helgen eftersom man är ledig. Så är det ju även hemma i Sverigen, när man är ledig det är då man spenderar pengar. Vi brukar gå ut och käka på någon bättre restaurang 2 gånger i veckan Måndag till Fredag. På helgen brukar det bli både Fredag och Lördag. En måltid för två på en finare Thai restaurang brukar kosta oss runt 350 baht, ingen öl i det priset. Då ska ni veta att vi beställer en hel del olika rätter.

''''''''''''''''''''''' Följ mer på hans blogg: http://www.harensjo.blogspot.com ''''''''''''''''''

• Tåg mellan Burma, Singapore, Kambodja, Vietnam, Malaysia och Thailand.
Tåg är säker, bekväm, billig och traditionella sätt att resa självständigt mellan Singapore, Kuala Lumpur, Penang & Bangkok. Det är miljövänligt också, jämfört med onödiga kortdistansflygningar.
http://www.seat61.com/Malaysia.htm
Dela med andra:    

Skriv kommentar
Arkivet